• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Do’s en don’ts bij het werven van personeel

Do’s en don’ts bij het werven van personeel

Accountancy

23 juni 2022 door Visma | PinkWeb

Voor de meeste accountantskantoren geldt dat groei afhankelijk is van het aantal beschikbare werknemers. Dat blijkt ook uit de meest recente top 50 accountantskantoren: de grootste stijgers groeiden het sterkst in medewerkers. Wat kunnen we van deze kantoren leren? En welke tips hebben recruiters voor accountantskantoren? In dit blog lees je de belangrijkste do’s en don’ts bij het vinden van personeel.

Do’s bij werven personeel

  1. Zorg voor goede employer branding

Accountantskantoren kunnen zich nog veel beter profileren door in te zetten op employer branding. Wat voor kantoor ben je, wat is je onderscheidend vermogen, wat wil je uitstralen en wat voor mensen wil je aantrekken? Zorg voor een goede branding die aansluit op de accountant. Deze doelgroep vreet cijfers. Geef ze dat dan ook. Hoeveel vakantiedagen bied je, hoe ziet de pensioenregeling eruit? Stel je de boodschap die je communiceert af op de doelgroep. Een sterk employer brand zorgt ervoor dat je, zelfs in deze krappe arbeidsmarkt, boven het maaiveld uitsteekt. Formuleer altijd eerst een concrete en geloofwaardige visie, voordat je begint met een werkenbij-website of een unieke bedrijfsfilm.

  1. Zet medewerkers in als ambassadeurs

Voor je eigen medewerkers fungeert de visie van je organisatie als een kompas. Creëer betrokkenheid en zorg dat je visie leeft in je organisatie. Wat opvalt bij de meeste top 50-accountantskantoren is dat veel nieuwe mensen binnenkomen via medewerkers, stagiaires en zelfs oud-collega’s die enthousiast zijn over het kantoor. Als ambassadeurs spelen ze een belangrijke rol in het aantrekken van personeel.

Het binden van medewerkers is minstens zo belangrijk als het vinden van nieuw personeel. Zorg voor betrokkenheid, een gezonde privé en werkbalans en investeer in een goede bedrijfscultuur. Op deze manier worden jouw medewerkers de ideale ambassadeurs. Tip: beloon medewerkers die een collega binnenbrengen met een fee.

  1. Investeer in goede software

Succesvolle accountantskantoren zullen het beamen; als je goede mensen wil aantrekken dan zullen de administratieve processen geautomatiseerd moeten zijn. Recruiter Peter Tijssen van Adviesgroep 88 constateert dat veel kantoren nog een slag kunnen maken: ‘Aan kantoren die nauwelijks geautomatiseerd zijn, stellen wij geeneens kandidaten voor.’ Accountants willen tegenwoordig niet te veel tijd besteden aan handmatige handelingen. In plaats daarvan willen ze een goede gesprekspartner zijn voor hun klanten.

  1. Verleid de kandidaat met beleid

Het bieden van een grote zak geld of dikke leaseauto is verleden tijd. Het gebruiken van een tekenfee is niet goed of fout. Maar het gaat vooral om kansen, opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Daarnaast waarderen medewerkers een gezonde werk privé balans. Sta open voor deeltijdbanen, tipt Tijssen. ‘Zo plaatsten we onlangs een fiscalist die vier dagen werkt voor een prima salaris. Hij had 10.000 euro meer kunnen verdienen maar daar paste hij voor omdat hij de vijfde dag in een vissportwinkel staat.’

  1. Vind en bind ambitieuze studenten

Grote accountantskantoren richten zich ook op jonge, ambitieuze studenten. Voor deze zogeheten campusrecruitment worden contacten met hbo- en wo-opleidingen onderhouden. Bij onder meer Eshuis Accountants kunnen young professionals dankzij open dagen en snuffelstages kennismaken met het accountantskantoor nog voordat ze hun diploma op zak hebben. Natuurlijk moet de organisatie ingericht zijn op het opleiden van net afgestudeerde mensen. Laat ze meedraaien in klantenteams en geef ze – binnen redelijke grenzen – verantwoordelijkheid.

Don’ts bij werven personeel

  1. Ingewikkelde sollicitatieprocedure

Laat een goede kandidaat niet te lang wachten. ‘Onlangs deed een opdrachtgever er drieënhalve maand over om de sollicitatieprocedure af te ronden’, vertelt Tijssen. ‘In deze arbeidsmarkt kun je je dat niet permitteren. De kandidaat in kwestie werd op een gegeven moment ongeduldig en ging zelf rondbellen. Hij kon uit twee kantoren kiezen voor een zwaardere positie en meer salaris. Na twee gesprekken had hij een arbeidscontract.’ Tip: breng je huidige sollicitatieprocedure in kaart en analyseer waar de meeste sollicitanten vastlopen of afhaken.

  1. Neem niet te snel mensen aan

Het omgekeerde gebeurt ook. ‘’s Ochtends zijn er sollicitatiegesprekken met een of meer partners, tijdens de lunch maken kandidaten kennis met directe collega’s, weet Tijssen. Collegarecruiter Geerlink herkent die trend en kent nog extremere voorbeelden: ‘Tijdens de coronapandemie werden kandidaten al na een of twee Zoom-sessies aangenomen.’ Vooral bij grote werkgevers worden mensen makkelijk aangenomen, aldus Geerlink. ‘Denk aan de Belastingdienst die op een dag 500 mensen verwelkomt. Als de nieuwe medewerker niet bevalt, kan er na de proeftijd afscheid worden genomen, zo is de gedachte.’ Juist in een drukke periode is het zeer belangrijk om kritisch te blijven. Als kantoor wil jij de kwaliteit van je dienstverlening bewaken. Het aannemen van de verkeerde persoon kost veel geld, tijd en energie.

  1. Maak niet te strakke profielen

In deze krappe arbeidsmarkt kun je als kantoor beter bredere profielen formuleren om zo een grotere groep aan te spreken. Schrijf bijvoorbeeld niet dat een kandidaat de ambitie moet hebben om voor een AA-titel te gaan. ‘Soms is dat niet nodig, maar daarmee schrik je wel veel kandidaten af’, aldus Tijssen.

  1. Beperk je zoektocht niet tot Nederland

Accountants zijn van nature risicomijdend. Maar langzaam zingt het rond dat het zoeken van professionals buiten de grenzen echt werkt. Zo bemiddelt detacheringsbedrijf Becky bij het vinden van geschikte professionals in Servië. Hoogopgeleide professionals nemen diverse werkzaamheden voor de samenstelpraktijk uit handen, zoals het inboeken van facturen of verzorgen van fiscale aangiften.

  1. Stop niet met werven

Niet onbelangrijk volgens accountantskantoor PKF Wallast: blijf ook in economisch mindere tijden mensen werven. Vaak stoppen kantoren daarmee, maar dat is op de lange termijn niet aan te raden. Als kantoor loop je het risico dat medewerkers na enkele jaren overstappen naar het bedrijfsleven of een andere werkgever. Zodra je als organisatie stopt met werven, breidt het team zich niet verder uit en kan het zelfs kleiner worden. De groei van het aantal medewerkers is in lijn met de omzetgroei. Stoppen met werven kan dus leiden tot een omzetdaling van het kantoor.

Maak jouw accountantskantoor toekomstbestendig

Aan werk geen gebrek. Als accountantskantoor moet je creatief zijn in het vinden en binden van medewerkers. Maar ook: hoe doen we het huidige werk met de mensen op kantoor zonder dat de werkdruk oploopt? In de whitepaper ‘Slim samenwerken in tijden van personeelstekort’ geven wij praktische tips om het personeelstekort het hoofd te bieden.

Categorie: Accountancy

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Reputatie accountantskantoren verder onderuit in MT500
  • RSM verhoogt lonen met 5% wegens inflatie
  • EY compenseert medewerkers met 2600 euro
  • Betalingen paulianeus, Gelders accountantskantoor moet curator terugbetalen

Partnercarrousel

De mogelijkheden omtrent de bewijslast in geval van BTW-fraude   
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Banken introduceren nieuwe bankkoppelingen
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Hanteren jouw medewerkers al dezelfde werkwijze bij Wwft?
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe online facturatiesoftware het verschil maakt voor Finovion  
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Senior IT-Audit Professional
CROP
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Controleleider in Terneuzen
DRV
Staff Compilation
CROP
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Assistent accountant
Rikst
Controleleider  
Scab
Financial Controller
ENTRPNR
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Manager Assurance
CROP
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Ervaren accountmanager
Fiscount
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Supervisor Compilation
CROP
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Supervisor Assurance
CROP
Supervisor Compilation
CROP
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Tax Manager
Crop
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Relatiebeheerder
Scab
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Klantmanager
Finance Plus
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Senior Supervisor Assurance
CROP
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Partner & Externe Accountant
Coney
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
(Senior) marketeer
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Supervisor Assurance
CROP
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Controleleider
SNP Adviseurs
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Fiscalist
Extendum
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant
Schuiteman
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen