
Fraude en oplichting bij bedrijven nemen toe. 51% van de bedrijven had er afgelopen 2 jaar mee te maken. 66% geeft aan dat er sprake is van toename van fraude. Veel aandacht in de media gaat uit naar de opkomst van cybercrime maar veruit de meeste vormen van fraude en oplichting vinden op klassieke wijze plaats. Met op nummer 1: eigen medewerkers die geld of producten verduisteren of valse declaraties indienen.
Dit blijkt uit een onderzoek van Allianz Trade Benelux onder Nederlandse en Belgische bedrijven. Om toenemende fraude samen met bedrijven effectiever te bestrijden is de kredietverzekeraar onlangs aangesloten op het vernieuwde platform Fraude.nl, in samenwerking met fraude- en veiligheidsexpert Hoffmann en advocatenkantoor Lexence.
Eigen medewerkers
De meeste fraude wordt gepleegd door eigen medewerkers (interne fraude). Voorbeelden van veelvoorkomende fraude en oplichting door eigen werknemers:
• producten stelen, geld ‘lenen’ uit de kassa of korting geven aan vrienden en familie;
• vertrouwelijke bedrijfskennis verkopen of geven aan een concurrent;
• zakendoen met niet-bestaande leveranciers en daar valse facturen voor aanmaken;
• zonder toestemming geld overmaken naar de eigen bankrekening;
• onjuiste kosten- of urendeclaraties indienen.
Externe fraude
Bij fraude en oplichting van buitenaf (externe fraude) is factuurfraude koploper. Meer dan de helft (53%) van de bedrijven had hiermee te maken de afgelopen 3 jaar. Bij factuurfraude ontvangen bedrijven valse nota’s die ogenschijnlijk verstuurd zijn uit naam van bekende klanten of organisaties. De spookfacturen zijn nauwelijks van echte facturen te onderscheiden. Vaak is alleen het bankrekeningnummer (en de te naam stelling) afwijkend. Vaak gaat het bij spookfacturen om relatief kleine bedragen. De oplichter hoopt dat de spookfactuur in de dagelijkse drukte op de administratieafdeling ‘blindelings’ wordt afgehandeld.
Schade
Op de vraag of men daadwerkelijk slachtoffer is geworden van een vorm van fraude, antwoordde net iets meer dan de helft met ja (51%). In 48% van de gevallen ging het om schade tot 50.000 euro. 10% had een schadepost tussen de 200.000 en 500.000 euro. En 1% zelfs meer dan 5 miljoen.
Geef een reactie