
42% van de ondernemers controleert zelden of nooit hun eigen bedrijfsgegevens in het Handelsregister van KVK. Dit terwijl bijna driekwart (71%) van de ondernemers zich wél bewust is van het feit dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor een juiste en actuele registratie. Slechts 7% van de ondernemers controleert zijn gegevens vaker dan één keer per jaar. 19% doet dit jaarlijks, en ongeveer 27% kijkt alleen bij een wijziging of de registratie nog klopt. Opvallend is dat 42% van de ondernemers niet zeker weet of hun gegevens volledig en correct in het handelsregister staan.
Kan leiden tot problemen
Volgens Marije Hovestad, directeur Dataverstrekkingen bij KVK, zijn de uitkomsten herkenbaar: “Veel ondernemers gaan ervan uit dat hun gegevens in het Handelsregister wel kloppen. Maar in de praktijk blijkt informatie regelmatig verouderd. Denk aan vergeten adreswijzigingen, nieuwe bestuurders die niet zijn doorgegeven, of verouderde contactgegevens. Dit kan leiden tot administratieve fouten, juridische problemen, financiële schade en/of vertraging bij aanvragen of procedures.”
“Niet alleen verouderde bedrijfsgegevens kunnen bij ondernemers voor problemen zorgen. Maar ook een verkeerd ingevulde bedrijfsactiviteit, waar de Standaard Bedrijfsindeling (SBI) op is gebaseerd, kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld belastingtarieven, het aanvragen van subsidieregelingen, financieringsaanvragen of pensioenpremies”, aldus Hovestad.
Daarnaast wijst Hovestad ook op het belang van betrouwbare gegevens voor externe relaties: “Leveranciers, klanten en opdrachtgevers raadplegen regelmatig het Handelsregister om te kijken met wie ze zakendoen. Het is dus niet alleen wettelijk verplicht om zelf zorg te dragen voor het tijdig en correct doorgeven van wijzigingen, maar ook zakelijk gezien verstandig om je bedrijfsgegevens op orde te houden.”
“We adviseren ondernemers dan ook om zeker jaarlijks hun registratie te controleren en wijzigingen, zoals een nieuw bedrijfsadres of andere activiteiten, binnen een week aan ons door te geven. Dit kan eenvoudig via Mijn KVK”, aldus Hovestad.
Kvk moet toetsen op wet- en regelgeving zowel de wet op de notarisambt, accountant en onderneming en bw.
Ondernemers doen dat niet en weten het vaak ook niet (juridische regels) én vertrouwen op hun adviseurs en daar gaat het vaak mis.
Statuten zijn vaak ook onvolledig of fout. Zo staat bij een stichting administratiekantoor dat er vier bestuursleden zijn, waarvan de notaris met twee stemmen. Dit is overtreding van artikel 20 lid 1 van de Wet op de notarisambt. De accountant: hij overtreedt de zorgplicht: belangenverstrengeling: de accountant is ook degene die de administratie en jaarrekening verzorgd en deponeert bij kvk. Een erfstelling, genoemd in de statuten, is alleen mogelijk als bij testament de onderneming genoemd wordt. De erfstellingen zijn nu zijn echtgenote en kind(eren).
Artikel 9 is tegenstrijdig: decertificering
Indien de certificaathouder 100% van de certificaten heeft, mag de certificaathouder decertificering verlangen, tenzij de overige bestuurders ertegen zijn. Dit is tegenstrijdig.
De stemmen waren ook nogal opmerkelijk te noemen: notaris 2 stemmen, accountant 1 stem, financieel adviseur 1 stem en de erfgename en tevens 100% certificaathouder heeft 1 stem, dus vier tegen 1. Dit roept de vraag op: hoe kan dat? Tenzij een ander doel voor ogen was en dat was zo. Ze was op huwelijkse voorwaarden gehuwd en heeft dat in 2016 omgezet naar gemeenschap van goederen. De erfgename die in gemeenschap van goederen is gehuwd, zou een deel van haar eigen zeggenschap afgegeven hebben aan de notaris. Als erfgename zou zij altijd de meeste stemmen moeten hebben: op zijn minst 3. De belastingdienst ging akkoord met gemeenschap van goederen, dus dan zou in de statuten de stemmen aangepast moeten worden.
Dus niet alleen de inschrijving, maar ook de statuten zijn fout. Dit zou de kvk moeten nakijken en na één waarschuwing meteen de certificaathouders mededelen dat de stichting: a. Aangepast moet worden en b. uitschrijven uit kvk met eventueel een boete of zo.
De rechters gingen akkoord dat er gemeenschap van goederen als erfbelasting, maar zeggenschap als op huwelijkse voorwaarden. Dit is tegenstrijdig.
Bestuurders hebben twee convenanten laten maken door een mediator, die ook notaris en rechter was. Convenanten waren op oude en valse gegevens gebaseerd
Keuren van eigen vlees.
De rechters gaan natuurlijk niet hun collega’s verraden, maar kvk kan zich wel aan Wet- en regelgeving houden ipv vriendjespolitiek. Bewijs van vriendjespolitiek is dat hun advies een deal met de deken van Orde van Advocaten heeft geregeld.
Nu bijna 8,5 jaar én de onderneming
is voor 2/3 leeggemolken, later vragen de bestuurders om volledige kwijting én kwijtschelding van openstaande schulden én een boetebeding voor de erfgename.
Het feit dat ze dit eisen, geeft aan dat ze schuldig zijn.
Kvk kan veel ellende besparen door alles goed te controleren: gewoon de wetten toepassen.