• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Veel ondernemers controleren nooit eigen gegevens in handelsregister

Veel ondernemers controleren nooit eigen gegevens in handelsregister

Nieuws, Overig

De meeste ondernemers weten wel dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor een juiste en actuele registratie van hun bedrijfsgegevens in het handelsregister, maar toch wordt dat maar relatief weinig gecheckt. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Kamer van Koophandel (KVK) onder 500 ondernemers.

23 april 2025 door Accountancy Vanmorgen

42% van de ondernemers controleert zelden of nooit hun eigen bedrijfsgegevens in het Handelsregister van KVK. Dit terwijl bijna driekwart (71%) van de ondernemers zich wél bewust is van het feit dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor een juiste en actuele registratie. Slechts 7% van de ondernemers controleert zijn gegevens vaker dan één keer per jaar. 19% doet dit jaarlijks, en ongeveer 27% kijkt alleen bij een wijziging of de registratie nog klopt. Opvallend is dat 42% van de ondernemers niet zeker weet of hun gegevens volledig en correct in het handelsregister staan.

Kan leiden tot problemen

Volgens Marije Hovestad, directeur Dataverstrekkingen bij KVK, zijn de uitkomsten herkenbaar: “Veel ondernemers gaan ervan uit dat hun gegevens in het Handelsregister wel kloppen. Maar in de praktijk blijkt informatie regelmatig verouderd. Denk aan vergeten adreswijzigingen, nieuwe bestuurders die niet zijn doorgegeven, of verouderde contactgegevens. Dit kan leiden tot administratieve fouten, juridische problemen, financiële schade en/of vertraging bij aanvragen of procedures.”

“Niet alleen verouderde bedrijfsgegevens kunnen bij ondernemers voor problemen zorgen. Maar ook een verkeerd ingevulde bedrijfsactiviteit, waar de Standaard Bedrijfsindeling (SBI) op is gebaseerd, kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld belastingtarieven, het aanvragen van subsidieregelingen, financieringsaanvragen of pensioenpremies”, aldus Hovestad.

Daarnaast wijst Hovestad ook op het belang van betrouwbare gegevens voor externe relaties: “Leveranciers, klanten en opdrachtgevers raadplegen regelmatig het Handelsregister om te kijken met wie ze zakendoen. Het is dus niet alleen wettelijk verplicht om zelf zorg te dragen voor het tijdig en correct doorgeven van wijzigingen, maar ook zakelijk gezien verstandig om je bedrijfsgegevens op orde te houden.”

“We adviseren ondernemers dan ook om zeker jaarlijks hun registratie te controleren en wijzigingen, zoals een nieuw bedrijfsadres of andere activiteiten, binnen een week aan ons door te geven. Dit kan eenvoudig via Mijn KVK”, aldus Hovestad.

Categorie: Nieuws, Overig Tags: Handelsregister, Kamer van Koophandel

Tags: Handelsregister, Kamer van Koophandel

Gerelateerde artikelen

4 april 2025

KvK wil boetes op kunnen leggen bij gesjoemel met deponering jaarstukken

27 september 2024

KvK mocht ontbinding administratie- en belastingadvieskantoor ongedaan maken

26 september 2024

KvK schermt nu telefoonnummers af

8 mei 2024

Vernieuwing Handelsregister aangekondigd

Reacties

  1. Ppp zegt

    24 april 2025 om 10:43

    Kvk moet toetsen op wet- en regelgeving zowel de wet op de notarisambt, accountant en onderneming en bw.

    Ondernemers doen dat niet en weten het vaak ook niet (juridische regels) én vertrouwen op hun adviseurs en daar gaat het vaak mis.

    Statuten zijn vaak ook onvolledig of fout. Zo staat bij een stichting administratiekantoor dat er vier bestuursleden zijn, waarvan de notaris met twee stemmen. Dit is overtreding van artikel 20 lid 1 van de Wet op de notarisambt. De accountant: hij overtreedt de zorgplicht: belangenverstrengeling: de accountant is ook degene die de administratie en jaarrekening verzorgd en deponeert bij kvk. Een erfstelling, genoemd in de statuten, is alleen mogelijk als bij testament de onderneming genoemd wordt. De erfstellingen zijn nu zijn echtgenote en kind(eren).

    Artikel 9 is tegenstrijdig: decertificering
    Indien de certificaathouder 100% van de certificaten heeft, mag de certificaathouder decertificering verlangen, tenzij de overige bestuurders ertegen zijn. Dit is tegenstrijdig.

    De stemmen waren ook nogal opmerkelijk te noemen: notaris 2 stemmen, accountant 1 stem, financieel adviseur 1 stem en de erfgename en tevens 100% certificaathouder heeft 1 stem, dus vier tegen 1. Dit roept de vraag op: hoe kan dat? Tenzij een ander doel voor ogen was en dat was zo. Ze was op huwelijkse voorwaarden gehuwd en heeft dat in 2016 omgezet naar gemeenschap van goederen. De erfgename die in gemeenschap van goederen is gehuwd, zou een deel van haar eigen zeggenschap afgegeven hebben aan de notaris. Als erfgename zou zij altijd de meeste stemmen moeten hebben: op zijn minst 3. De belastingdienst ging akkoord met gemeenschap van goederen, dus dan zou in de statuten de stemmen aangepast moeten worden.

    Dus niet alleen de inschrijving, maar ook de statuten zijn fout. Dit zou de kvk moeten nakijken en na één waarschuwing meteen de certificaathouders mededelen dat de stichting: a. Aangepast moet worden en b. uitschrijven uit kvk met eventueel een boete of zo.

    De rechters gingen akkoord dat er gemeenschap van goederen als erfbelasting, maar zeggenschap als op huwelijkse voorwaarden. Dit is tegenstrijdig.

    Bestuurders hebben twee convenanten laten maken door een mediator, die ook notaris en rechter was. Convenanten waren op oude en valse gegevens gebaseerd
    Keuren van eigen vlees.

    De rechters gaan natuurlijk niet hun collega’s verraden, maar kvk kan zich wel aan Wet- en regelgeving houden ipv vriendjespolitiek. Bewijs van vriendjespolitiek is dat hun advies een deal met de deken van Orde van Advocaten heeft geregeld.

    Nu bijna 8,5 jaar én de onderneming
    is voor 2/3 leeggemolken, later vragen de bestuurders om volledige kwijting én kwijtschelding van openstaande schulden én een boetebeding voor de erfgename.

    Het feit dat ze dit eisen, geeft aan dat ze schuldig zijn.

    Kvk kan veel ellende besparen door alles goed te controleren: gewoon de wetten toepassen.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Finance Consultant
a.s Works
Controleleider
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 47.1k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 18k weergaven

  • Nederland kiest als enige voor vermogensaanwasheffing 10.5k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.7k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.3k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen