KPMG is het sterkste merk van Nederland, blijkt uit onderzoek van Brand Finance. Toch is er risico op verlies van die positie als gevolg van ‘reputatieuitdagingen’, stelt het bedrijf. Als puur naar marktwaarde wordt gekeken komt er een andere volgorde uit, dan is Shell met afstand het meest waardevolle merk.
Qua merkwaarde krijgt KPMG een AAA rating van Brand Finance. Het is weliswaar het kleinste en meest op Europa gefocuste accountantskantoor van de Big Four, maar de sterke consultancy- en adviestak is een effectieve aanvulling op het auditwerk, stelt Brand Finance.
Turbulent jaar
Het afgelopen jaar was voor KPMG echter turbulent, zien ook de waardebepalers. Daarbij wordt verwezen naar het onder vuur liggen van de accountant in Zuid-Afrika. Ook in Groot Brittannië heeft KPMG het moeilijk na het Carillionschandaal. Met die ontwikkelingen in gedachten zou de sterkte en marktwaarde van het merk KPMG het komend jaar minder kunnen worden als er geen passende maatregelen worden genomen, verwacht Brand Finance.
Het complete rapport is hier te vinden.
Geef een reactie