The Legal Company (TLC) zijn ondernemingsjuristen gespecialiseerd in het ondersteunen van fiscalisten, accountants- en administratiekantoren bij interne juridische kwesties en klant gerelateerde juridische vragen. Ze leveren maatwerk advies op offerte- en abonnementsbasis, bijstand en hanteren snelle responstijden.
Hun expertise betreft het ondernemingsrecht, arbeidsrecht, privacyrecht en contractenrecht. Ze ondersteunen op alle deze rechtsgebieden bij het oprichten, uitbreiden, veranderen, overnemen, verkopen, inkrimpen en beëindigen van bedrijven en organisaties.
The Legal Company is dé juridisch business partner voor fiscale en accountancy dienstverleners.
Bezoek onze website voor meer informatie over wat wij voor fiscalisten, accountants- en administratiekantoren doen. Bel of mail ons gerust voor een kennismakingsgesprek.
mr. Hella Vercammen
Oprichtster en directeur van TLC
Ondernemingsjurist
mr. Yannick van der Drift
Ondernemingsjurist
Contactinformatie |
---|
Laan Nieuwer-Amstel 4B 1182 JT Amstelveen T: 020-3450152 info@thelegalcompany.nl https://thelegalcompany.nl/ |
Recente berichten van The Legal Company |
---|
![]() 15 juni 2022
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybrancheEpidemieën zoals corona liggen nog steeds op de loer. Immers de wereldbevolking blijft groeien (bijna 8 miljard), en we komen steeds dichter op de dierenwereld. En als we dan overal heen blijven vliegen, is een nieuwe ziekte (zoönose) opnieuw snel verspreid. Zie daar het apenpokkenvirus. Covid-19 was een periode van radicale onzekerheid en voor de […] ![]() 11 mei 2022
Door dreigende nieuwe rechtspraak is vertrouwenspersoon in de accountancybranche verstandiger dan ooitHet is nog wachten op de uitspraak van de Hoge Raad maar het is te verwachten na de oogst van 2022 (TVOH, AJAX en D66) om de vuistregel op te leggen aan de lagere rechters, dat als seksueel grensoverschrijdend gedrag in een afhankelijkheidssituatie (dus van leidinggevende jegens ondergeschikte of docent jegens leerling/student) vaststaat, er sprake […] ![]() 30 maart 2022
Boete voor opvragen kopie identiteitsbewijsVeel ondernemers vragen standaard aanvullende persoonsgegevens op bij een klant. Bijvoorbeeld wanneer die inzage wil in zijn/haar persoonsgegevens die worden verwerkt bij het desbetreffende bedrijf. Mediabedrijf DPG Magazines (DPG) kreeg hiervoor een boete van maar liefst € 525.000,- opgelegd. DPG is het moederbedrijf van nu.nl, Tweakers en uitgever van grote kranten en tijdschriften zoals de […] ![]() 10 februari 2022
Seksueel grensoverschrijdend gedrag in de accountancybrancheDe openbaringen over The Voice of Holland en de vlucht naar voren van AJAX rondom seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn nog maar het begin. De door mannen gedomineerde sectoren, zoals de accountancybranche, zullen extra alert moeten zijn. Dat dit geen overbodige luxe is, blijkt wel uit de in 2018 hoog opgelopen zaak waarin, na onderzoek van […] ![]() 2 februari 2022
Wat u als accountant moet weten over het UBO-registerVanaf 27 september 2020 kunnen organisaties hun UBO verplicht inschrijven in het nieuwe UBO-register. Waarom moet dat eigenlijk? Wie moet dat doen? En hoe gaat inschrijving in het register praktisch in zijn werk? Hieronder een korte samenvatting van dit nieuwe register. ![]() 2 december 2021
Uitsluiten van bedrijfsmatige aansprakelijkheid, the do’s en don’ts voor ondernemersHet is één van de belangrijkste juridische aandachtspunten voor een ondernemer. Het beperken of uitsluiten van de aansprakelijkheid richting klanten en relaties voor gebrekkige nakoming. Helaas besteden veel bedrijven hier pas aandacht aan als het conflict al is ontstaan. Dat resulteert niet zelden in volledige of onverwachte aansprakelijkheid, met alle gevolgen van dien. Hieronder geven […] ![]() 3 november 2021
10 waardevolle lessen voor accountants uit de rechtspraak over facturerenHet komt bij elke accountant, administrateur of boekhouder wel eens voor: onenigheid over de factuur. Vaak gaat dat over niet nagekomen prijsafspraken, té lage indicaties, te veel nacalculatie of niet overeengekomen meerwerk. In het ergste geval besluit de klant om de factuur helemaal niet te betalen. The Legal Company heeft daarom 10 lessen over facturen […] ![]() 29 september 2021
Ontruimingsbescherming, een machtig wapen voor bedrijven die bedrijfsruimtes hurenHet Nederlandse huurrecht maakt onderscheid tussen 3 verschillende soorten huurovereenkomsten. Eén daarvan is de huur van ‘overige bedrijfsruimte’, zoals kantoren, kinderdagverblijven, musea, klinieken etc. De huurregels voor overige bedrijfsruimte bieden minder huurbescherming aan de huurder dan bij de andere twee soorten van ruimtes, de woningruimte en de winkelruimte. Dit artikel is geschreven door ondernemingsjurist mr. Yannick […] ![]() 16 september 2021
Waarom de advocatuur of rechtsbijstandsverzekering onvoldoende juridische bescherming geeft aan MKB-ondernemersIn Nederland maken de meeste MKB-ondernemingen, gebruik van een advocaat of een rechtsbijstandsverzekeringsjurist bij juridische geschillen. Hoewel voorkomen beter is dan procederen leert de ervaring dat de meeste ondernemingen niets aan juridische preventie (kunnen) doen. Ze geven aan dat er nooit iets gebeurt of vertrouwen op een goede afloop van een geschil en op de […] ![]() 3 september 2021
The Legal Company presenteert complete rebranding, inclusief nieuwe websiteHet nieuwe logo en de huisstijl van The Legal Company sluiten na de rebranding veel beter aan bij haar huidige organisatie en haar manier van werken: TLC levert alleen maatwerk advies en ontzorgt de ondernemer volledig op verschillende zakelijke rechtsgebieden zoals het ondernemingsrecht, contractrecht, privacyrecht en arbeidsrecht. The Legal Company werkt zowel op losse opdrachtbasis […] ![]() 27 augustus 2021
De grote risico’s voor ondernemers (en hun adviseurs) van gebrekkige toepassing van wettelijk verplichte CAO en bedrijfstakpensioenfondsenWerkgevers weten vaak niet welke risico’s zij lopen wanneer zij ten onrechte geen, of de verkeerde, CAO en bedrijfstakpensioenfondsen (hierna ‘Bpf’) toepassen in hun bedrijf. Er wordt regelmatig gedacht dat er een keuze is om wel of niet aan te sluiten. ![]() 23 juni 2021
Let op: wijzigingen voor stichting door WBTRVanaf 1 juli 2021 moeten alle verenigingen en stichtingen voldoen aan de nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR). Maar betekent dit dat stichtingen (en verenigingen) snel allerlei dingen moeten veranderen? Lees mijn artikel hieronder over de WBTR en de actiepunten die hier (niet) uit voortvloeien voor stichtingen. ![]() 28 mei 2021
Arbeidsconflict, ziekmelding en de ideale rolverdelingIedere werkgever krijgt er wel eens mee te maken: een arbeidsconflict gevolgd door ziekmelding. Dit kan voor een werkgever het begin zijn van een tergend langzaam, frustrerend en vaak ook behoorlijk kostbaar pad. Dat pad kan voorkomen worden, indien werkgevers weten wat ze mogen verwachten van de bedrijfsarts, de arbeidsrechtjurist en de mediator. In dit […] ![]() 26 maart 2021
Onduidelijke factuur komt accountant duur te staanDe Alkmaarse kantonrechter heeft op 24 februari 2021 een interessante uitspraak gedaan over een accountant en een niet-betalende klant. De accountant en de klant hadden een jarenlange samenwerking, waarvan de inhoud werd beheerst door de -in het begin van de samenwerking- afgesproken opdrachtvoorwaarden. ![]() 19 februari 2021
Wetboek van Werk 2025 komt dichterbij: 5 grote veranderingen in het arbeidsrechtHet wordt één van de belangrijkste thema’s bij de komende verkiezingen: de hervorming van het arbeidsrecht. De coronacrisis heeft definitief duidelijk gemaakt dat de arbeidsmarkt nodig op de schop moet. Een commissie van arbeidsrecht experts heeft eind 2019 al een toekomstvisie opgesteld in opdracht van het kabinet. Dit is het “Wetboek van Werk” 2025 met […] |