• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Urenschrijven: liever niet, maar als het moet dan efficiënt

Urenschrijven: liever niet, maar als het moet dan efficiënt

Accountancy

8 juli 2022 door Exact

Steeds meer accountantskantoren werken met vaste prijzen, al dan niet in abonnementsvorm. Dat is prettiger voor de medewerkers, eenvoudiger om te factureren en je klant weet precies waar hij aan toe is. Toch kun je in een aantal gevallen behoefte hebben aan het bijhouden van uren. Bijvoorbeeld voor het doen van steekproeven of voor het correct doorberekenen van extra werk dat op verzoek van je klant is gedaan bovenop de reguliere werkzaamheden. Op die momenten wil je kunnen beschikken over moderne, gebruiksvriendelijke urenregistratiesoftware waarmee een vervelende klus in een handomdraai is gedaan.

Extra werkzaamheden en steekproeven

Weinig mensen worden blij van het bijhouden van hun administratie en dat geldt zeker voor het schrijven van uren. De gemiddelde kantoormedewerker weet soms aan het eind van de dag al niet eens meer wat hij ’s ochtends heeft gedaan, laat staan dat hij nog kan achterhalen hoeveel uur hij in het begin van de week aan zijn klanten heeft besteed. Ook een vennoot die op basis van de gewerkte uren gaat bepalen wat hij elke klant in rekening gaat brengen, staat elke maand weer voor een flinke uitdaging om budget en realisatie met elkaar in lijn te brengen.

Genoeg redenen te bedenken dus waarom je wilt werken met vaste prijzen. Maar soms kan het schrijven van uren toch nodig zijn. Bijvoorbeeld wanneer een klant naast de reguliere werkzaamheden je hulp nodig heeft bij een krediet- of investeringsaanvraag. Ook voor steekproeven schrijf je tijdelijk uren om te zien of je (nog steeds) genoeg geld overhoudt aan de afgesproken tarieven voor reguliere werkzaamheden. Want je wilt natuurlijk wel weten waar je geld verdient en/of waar je geld laat liggen.

Vaste prijzen

Kantoren die nog niet zijn overgestapt naar vaste tarieven voor hun dienstverlening, denken vaak dat ze hierdoor minder geld aan hun klant in rekening kunnen brengen. Niets is echter minder waar! Door te werken met vaste prijzen neem je als kantoor een risico, wat je vanzelfsprekend doorberekent in je prijscalculatie. Dit zal elke cliënt begrijpen, zeker wanneer je aangeeft regelmatig steekproeven te doen om te zien of de te verrichten activiteiten nog steeds goed in verhouding zijn met het geld dat zij daarvoor betalen en de gemaakte werkafspraken met de cliënt.

Bijkomend voordeel is dat de cliënt iedere maand een nota krijgt, wat beter is voor zijn liquiditeit. Tweede extra voordeel van werken met vaste prijzen is dat dit in bijna alle gevallen een extra stimulans is om als kantoor efficiënter te gaan werken. Op zijn beurt betekent dit dat je met een beperkt aantal medewerkers meer werk kunt verzetten, in het kader van de schaarste op de arbeidsmarkt een prettige bijkomstigheid. Ook intuïtieve software voor urenregistratie draagt bij aan een strak georganiseerde dienstverlening, maar aan welke voorwaarden moet dit soort applicaties voldoen?

We werken weliswaar met vaste prijzen voor administratieve diensten, maar willen wel inzicht in hoe de werkzaamheden verlopen en de winstgevendheid kunnen waarborgen. Bovendien kunnen we personeel via hun smartphone inzicht geven in het effect van hun urenschrijven, zoals hun eigen factureerbaarheid.”

Henk Kenter | Accountant Vast | Medeoprichter

Voorwaarden

Het correct en tijdig vastleggen van gewerkte uren wordt makkelijker wanneer er sprake is van een gebruiksvriendelijk systeem dat je altijd en overal kunt gebruiken.

  • Intuïtief – administratievoeren wordt een stuk minder belastend wanneer het systeem waarin je de gegevens vastlegt eenvoudig is in gebruik. Waarin medewerkers zonder zoeken en met zo min mogelijk klikken de informatie op de juiste plek kunnen vastleggen.
  • Altijd – als er teveel tijd zit tussen het maken van de uren en het vastleggen ervan, kunnen er onnodig fouten ontstaan of zelfs uren over het hoofd worden gezien. Hierdoor loopt je kantoor inkomsten mis en krijg je een verkeerd beeld van de marges op projecten. Zorg ervoor dat medewerkers eenvoudig en ‘on the job’ uren vast kunnen leggen (ook mogelijk via spraakherkenning!), zodat het een integraal onderdeel wordt van de werkzaamheden.
  • Overal – niet iedereen heeft op elk moment een laptop tot zijn beschikking om toegang te hebben tot het urenregistratiesysteem. Zeker niet wanneer je gebruik wilt maken van momenten waarop medewerkers even niets om handen hebben en die tijd kunnen gebruiken om uren te schrijven. Werk met urenregistratiesoftware die je met verschillende devices kunt benaderen, zónder dat je daarbij concessies doet aan de veiligheid van de data.

Meer weten?

Een goede urenregistratie wanneer dit nodig is, draagt bij aan professioneel kantoorbeheer. Meer weten over de voordelen? Bekijk dan de checklist. Meer informatie over urenregistratie en andere onderdelen van de totaaloplossing Exact Online Accountancy bekijk je op onze website.

Bron: Exact


Ja, ik wil de checklist bekijken!

Categorie: Accountancy

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Junior audit manager
RA12
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant – Helmond
aaff
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Algemeen directeur
Scab
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Accountant  – Eindhoven
aaff
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Teamleider Accountancy 
aaff
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Manager Audit
Vallei Accountants
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant mkb
aaff
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 29.6k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.2k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 4.5k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.2k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen