• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Zó kun je als accountant Agile werken | Agile kenmerken

Zó kun je als accountant Agile werken | Agile kenmerken

Accountancy

10 november 2022 door Exact

In het vorige blog over Agile werken voor accountants zijn we ingegaan op de voordelen van de samenwerking binnen het kantoor en met klanten. Sneller kunnen reageren op feedback of veranderingen, grip hebben op voortgang van processen en projecten, risico’s minimaliseren om een paar voorbeelden te noemen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld werken aan het uitbreiden van je adviespraktijk, waarbij je precies díe dienstverlening aanbiedt waar je klanten op zitten te wachten. Genoeg voordelen dus om als accountant deze flexibele manier van werken te adopteren. In dit blog gaan we in op de kenmerken van een Agile kantoor.

Wat zijn de kenmerken van een Agile kantoor?

Agile werken stelt jouw kantoor in staat om effectief en snel in te spelen op de veranderende behoeften van je klanten. Maar ook je interne processen kun je op deze manier eenvoudig en continu verbeteren waardoor je onnodige vertragende factoren weghaalt en met minder mensen meer kunt doen. Een Agile (of wendbaar) kantoor heeft vier kenmerken: een flexibele strategie, multidisciplinaire teams, werken in een vast ritme en visueel werken.

Een flexibele strategie

Het is belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben: weet waarom jouw organisatie bestaat. Wil je kantoor groeien of consolideren, het dienstverleningsportfolio uitbreiden of juist verder specialiseren, inzetten op online dienstverlening of wellicht nieuwe markten betreden. Wat je ook voor ogen hebt, dagen brainstormen en bedenken met welke activiteiten je je doelen gaat realiseren, is niet meer van deze tijd. De veranderingen gaan simpelweg te snel en zijn bovendien met geen mogelijkheid meer te voorspellen. Met een wendbare strategie kan je kantoor op elk moment meebewegen met de veranderingen die zich voordoen, zonder dat je daarbij telkens van voren af aan moet beginnen.

Multidisciplinaire teams

Om invulling te geven aan de flexibele strategie werk je met multidisciplinaire teams die je per project samenstelt uit medewerkers van de betrokken afdelingen. Stel je wilt gaan werken met een klantportaal zodat klanten hun documenten volledig en op tijd online aan kunnen leveren. In dat geval stel je het team samen uit medewerkers van de financiële afdeling, een accountant, een secretaresse en een vennoot. Elk individueel team werkt zelfstandig aan het gestelde doel, waardoor ze snel kunnen schakelen en er bovendien ruimte is om te experimenteren. Met behulp van taakbeheer zorg je voor een goede voortgangsbewaking van activiteiten. Door het duidelijke doel en focus van het team ontstaat er bijna vanzelf een gedrevenheid om steeds beter te worden, wat de kwaliteit van de processen en het werkplezier ten goede komt. Belangrijk hierbij is wel dat teamleiders en eindverantwoordelijken een omgeving creëren die de teamleden optimaal ondersteunt.

Vast ritme

Door te werken met korte periodes binnen een vast ritme zorg je ervoor dat de teams resultaten kunnen boeken. Ieder team werkt in principe aan sprints met een doorlooptijd van een tot drie weken. Betrokken partijen zoals opdrachtgevers, klanten en collega’s helpen bij de start van een sprint bij het vaststellen van de te behalen doelstelling en de richting die hierbij wordt aangehouden. Neem als voorbeeld het in te voeren klantportaal, waarbij wordt aangegeven welke functionaliteiten dit portaal móet bevatten en welke wenselijk zijn, op welke systemen het aan moet sluiten en hoe belangrijk gebruiksvriendelijkheid is. Aan het einde van de sprint en soms ook tussentijds worden resultaten gepresenteerd aan en besproken met de betrokkenen. Hierdoor kunnen teams snel bijsturen als dit nodig is en kan voortschrijdend inzicht worden meegenomen.

Visueel werken

Een heel belangrijk onderdeel van Agile werken is dat je in een oogopslag kunt zien wat de voortgang van een team is. En dan bij voorkeur niet beschreven in pagina’s tekst, maar in eenvoudig te volgen visuele weergaves. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een planbord dat je kunt inrichten zoals jij dat wilt; bijvoorbeeld met een overzicht van de werkzaamheden en met een van de drie statussen: te doen, onderhanden, gedaan. Informatie over (de voortgang van) projecten en een precieze omschrijving van ieders taken en verantwoordelijkheden is voor ieder teamlid beschikbaar. Transparantie en open communicatie zijn de pijlers van goed resultaat.

Agile werken maakt jouw kantoor meer klantgericht en een leukere werkgever om voor te werken. Klinkt interessant? In het volgende blog gaan we in op de verschillende Agile werkwijzen die beschikbaar zijn (denk bijvoorbeeld aan Scrum en Kanban) en hoe je deze inzet binnen een accountants- of administratiekantoor.

Bron: Exact

Categorie: Accountancy

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Junior audit manager
RA12
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Accountant – Helmond
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant  – Eindhoven
aaff
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Algemeen directeur
Scab
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy 
aaff
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.4k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.8k weergaven

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 15.5k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11.9k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 4.6k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen