Op 1 januari 2024 stonden er in Nederland bijna 228.000 bestelauto’s geregistreerd met een emissieklasse van 4 of lager, bijna een kwart (23 procent) van alle bestelauto’s. Deze voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 niet in zero-emissiezones (ZE-zones) komen. Meerdere gemeenten voeren op die datum zo’n zone in, veelal in de binnenstad. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS.
Alleen met een vrijstelling of ontheffing mogen deze bestelauto’s dan nog de ZE-zone in. Oldtimers (van 40 jaar of ouder) en rolstoeltoegankelijke voertuigen komen in aanmerking voor een vrijstelling. De emissieklasse geeft de mate van luchtvervuiling weer: hoe hoger het cijfer, hoe schoner het voertuig. Het aandeel bestelauto’s met een lage emissieklasse is de afgelopen jaren gestaag gedaald. In 2024 had minder dan een kwart van de bestelauto’s een emissielabel van 4 of lager (228.000) en in 2020 was dat nog 39 procent (363.000).
Bijna 4 op de 10 bedrijven hadden bestelwagen met lage emissieklasse
In 2022 hadden ruim 166.000 bedrijven een bestelwagen in een van de laagste emissieklassen. Dat is 38 procent van de bedrijven met bestelauto’s. Dit blijkt uit de laatste cijfers over bedrijven met bestelwagens uit 2022. Het ging dat jaar om 213.000 bestelwagens met een lage emissieklasse van bedrijven. Omdat een steeds kleiner deel van de bestelauto’s een lage emissieklasse heeft, zal het percentage bedrijven inmiddels iets lager zijn. Het CBS heeft hier geen recentere cijfers over.
Bestelwagen in lage emissieklasse vaak enige bedrijfsauto
Bijna twee derde van de bedrijven met minimaal één bestelwagen in een lage emissieklasse (104.000) had geen andere bestelauto, en ook geen vrachtauto of trekker voor oplegger. In het algemeen zijn er veel bedrijven met één bestelauto werkzaam in de bouwnijverheid en detailhandel. Relatief was het aandeel bedrijven met één bestelauto hoog bij de gezondheidszorg (38 procent van de bedrijven met bestelauto’s) en landbouw (36 procent).
Bron: CBS
Geef een reactie