
Uit analyses van de afgelopen jaren, zoals de jaarlijkse steekproef ondernemingen, blijkt dat veel correcties in de aangiften te maken hebben met privéuitgaven die onterecht worden opgevoerd als zakelijke kosten. Denk aan schilderwerk van een privéwoning of abonnementen om te sporten en streamingdiensten. Deze onjuiste aftrekposten komen zowel bij zelfstandige ondernemers als bij directeur-grootaandeelhouders (dga’s) van eenpersoons-bv’s veel voor.
Alleen zakelijke kosten
Bij deze laatste groep ziet de Belastingdienst opvallend vaak hoge fiscale correcties in de vennootschapsbelasting en verkapte winstuitdelingen in de inkomstenbelasting. Deze hebben vaak betrekking op opgevoerde onzakelijke kosten. Bij veel correcties werd door de directeur-grootaandeelhouder bij het samenstellen van de aangiften gebruik gemaakt van de diensten van een fiscaal dienstverlener, waaronder accountants. De Belastingdienst wijst er nu op dat accountants vanaf 2025 extra alert moeten zijn dat alleen zakelijke kosten mogen worden opgenomen in de aangifte en fouten proberen te voorkomen.
“Je kunt je klanten helpen en bijdragen aan correcte aangiften door te letten op de juistheid van de aangeleverde informatie over de kosten die uw klanten aanleveren. Het beoordelen of kosten zakelijk of privé zijn, is onderdeel van goed ondernemerschap. Hierin kan je je klanten begeleiden door vragen te stellen bij opvallende kosten zoals kosten van laptops voor gezinsleden of de aanleg van een zwembad bij een privéwoning die als verbouwingskosten van een bedrijfspand is opgenomen, en daarbij duidelijke uitleg geven over wat wel en niet aftrekbaar is. Met jouw expertise draag je direct bij aan de kwaliteit van de aangiften.” Zo schrijft de Belastingdienst in een nieuwsbericht.
Actief controleren op juistheid
De Belastingdienst ziet naar eigen zeggen vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, waar overduidelijk sprake is van onzakelijke kosten. De dienst geeft aan actief te controleren op de juistheid van kosten in de aangiften inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonheffingen. Dit zou bijdragen aan “een eerlijke concurrentiepositie voor ondernemers en gelijkheid tussen ondernemers en werknemers in loondienst” en “Je kunt veel voorkomen door te zorgen dat je klant precies weet wat onder zakelijke kosten mag worden afgetrokken.”
Als administrateur / fiscalist verzorg ik voor enkele eenmanszaken / BV’s de financiële administratie en aangiften BTW, IB en VpB. Dit doe ik zeer nauwgezet, eerlijk en binnen de kaders van de wet. Recentelijk had ik een opdracht aangenomen bij een collega administratie- en fiscaaladvieskantoor. Na 5 dagen heb ik de samenwerking beëindigd daar ik me niet kon verenigen met de werkwijze. Ondernemers besteden de administratie uit aan dit soort kantoren en denken dat zij het goede doen. In die 5 dagen heb ik een totaal ander beeld gekregen en betreur dit ten zeerste. Helaas worden er geen kwaliteitseisen gesteld en kan iedereen een administratie- / fiscaaladvieskantoor beginnen. Mijn advies aan de belastingdienst zou zijn om eerst controles te doen bij dit soort kantoren.
En waar bij jij dan lid van als administrateur / fiscalist?
Op zich al een vreemde combinatie.
Dat klopt Bas. Ik hoop dat je daarmee probeert mijn stelling te onderbouwen dat de aandacht voor de primaire registratie (administrateur) verdwenen is en het verzinnen van fiscale listen (fisca-list) de boventoon voert?
De kop boven deze oproep is niet wat er mee bedoeld wordt. Nee, de fiscus wil niet zo direct en duidelijk zijn als Jolanda, die het -schat ik in- ongeveer over hetzelfde heeft. Het verschil tussen zakelijk en privé is altijd al lastig geweest maar verschuift nu nog weer verder nu de Rechter in een recent vonnis, terecht of niet, de grenzen oprekt als het gaat over eten. Om dat goed te verwerken in een administratie is een grote dosis integriteit nodig. En bij de ondernemer én bij de boekhouder. Zowel bij de ondernemer als de fiscalist is dat erg veel, zo niet teveel, gevraagd.