De AFM wil een reclameverbod gaan invoeren voor schadelijke financiële producten. Vanaf vandaag consulteert de toezichthouder op de financiële branche de markt. Het verbod moet onder meer gaan gelden voor flitskredieten en riskante beleggingsproducten.
Met het verbod zegt de AFM een belangrijke stap te zetten in de strijd tegen schadelijke financiële producten waaraan consumenten worden blootgesteld. “Aanleiding voor de maatregel is de vaststelling door verschillende Europese toezichthouders dat bepaalde schadelijke financiële producten op grote schaal en op agressieve wijze aan consumenten worden aangeboden. Dit leidt veelal tot een schadelijke situatie. Consumenten kunnen met deze producten snel geld verliezen, terwijl het op lange termijn niet goed mogelijk is winst te maken. De minister van Financiën heeft in september 2016 op advies van de AFM aangekondigd dat er een reclameverbod komt voor bepaalde financiële producten.”
Middel in de strijd tegen giftige producten
AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven noemt de lage rente en digitalisering een belangrijke voedingsbodem voor de opkomst van schadelijke online financiële producten. “Ook hebben we hier te maken met partijen die vanuit het buitenland deze producten aanbieden.” De toezichthouder wil met het verbod consumenten beschermen tegen producten die tot grote verliezen leiden of met hoge kosten gepaard gaan. “Met het reclameverbod krijgen we een belangrijk middel in handen in de strijd tegen giftige producten.”
Beleggingen en flitskrediet
Het reclameverbod gaat gelden voor een aantal risicovolle beleggingsproducten, waaronder binaire opties, warrants en bepaalde producten met een hefboom van 10 of hoger. Daarnaast gaan flitskredieten in de reclameban: leningen met een korte looptijd en een zeer hoge kredietvergoeding. De AFM wijst erop dat ook voor leningen met een langere looptijd een verbod gaat gelden, wanneer sprake is van een zeer hoge kredietvergoeding. In de consultatie is ook een wijziging opgenomen van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGFO). Die voorziet in de bevoegdheid van de AFM om financiële producten aan te wijzen die ook onder het reclameverbod vallen.
Opschorten verkoop
Met ingang van volgend jaar worden de teugels voor beleggingsproducten nog verder aangehaald: dan gelden met de nieuwe Europese richtlijn voor de verkoop van financiële instrumenten MiFID II strengere eisen voor risicovolle beleggingsproducten. “Hierdoor wordt het mogelijk de verkoop van bepaalde financiële instrumenten op te schorten.”
De consultatie staat open tot en met 3 april. Reageren kan via nrgfo@afm.nl.
Geef een reactie