Fouten in de basisregistratie van burgers komen relatief weinig voor: 3% van de Nederlanders heeft er de laatste twee jaar mee te maken gehad. In de helft van de gevallen gaat het om naw-gegevens. Over het herstel ervan zijn de meningen verdeeld; ruim de helft voelt wel iets voor een centraal correctiepunt.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft KantarPublic (het voormalige TNS Nipo) onderzoek laten doen naar fouten die worden gemaakt bij de registratie van persoonsgegevens door onder meer Belastingdienst, gemeenten en UWV. Er hebben 701 mensen meegedaan; van hen heeft 3% te maken gehad met fouten. Ruim de helft (54%) zegt daarvan last te hebben gehad. Behalve ergernis gaat het om verkeerd berekende toeslagen of aanslagen. Over het algemeen weten burgers wel waar ze moeten zijn: 87% weet met welke organisatie contact moet worden opgenomen. De meeste mensen (70%) pakken de telefoon. De gemeente en de Belastingdienst (beide ca. een derde) worden het meest benaderd.
Meeste telefoontjes nodig bij Belastingdienst
Van de fouten is 60% na een of twee contacten opgelost; 20% is pas na vijf of meer contacten verholpen. Bij een derde van de mensen die met een fout te maken kregen, overheerst ontevredenheid omdat ze van het kastje naar de muur zijn gestuurd. De Belastingdienst moet het vaakst worden teruggebeld.
Hoewel burgers prima weten waar ze terecht moeten bij een onjuiste registratie, vindt toch 58% dat een centraal correctiepunt beter zou zijn. Dat zou het herstelproces verbeteren, denken ze. Er is al een Centraal Meldpunt Identiteitsraude en -fouten, maar dat is bij slechts 7% van de ondervraagden bekend.
De meest gemaakte fouten gegevensregistratie
Als er een fout wordt gemaakt, gaat het in veruit de meeste gevallen om de registratie van naam, adres of geboortedatum (39%). Daarna volgt een onjuist genoteerd inkomen (20%). Gegevens over de woning of ander onroerend goed zorgen voor 16% van de fouten. In 10% van de gevallen gaat het om onjuist geregistreerde voertuiggegevens. Informatie over werk, werkloosheid of bijstand staat op plaats 5 met 9%. Burgers ontdekken de fout meestal zelf (55%); in 21% van de gevallen komt de organisatie of overheidsinstantie er zelf achter.
Geef een reactie