Deloitte Nederland meldt haar leidende marktpositie het afgelopen boekjaar verder te hebben versterkt. De accountant zag de omzet in die periode met 10 procent groeien, meldt het in haar jaarverslag. De totale omzet bedroeg 897 miljoen euro. Daarmee is Deloitte opnieuw het grootste accountantskantoor van Nederland.
“Afgelopen boekjaar was een belangrijk jaar voor ons, omdat dit het eerste jaar was als onderdeel van de Noord-West Europese Deloitte-organisatie. Deze nieuwe firma telt ruim 2.000 partners en circa 34.000 medewerkers”, aldus Peter Bommel, CEO van Deloitte Nederland. “Ik ben daarom extra trots op het feit dat alle bedrijfsonderdelen zijn gegroeid in een jaar waarin we hebben gefocust op samenwerking, verder hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van onze dienstverlening en veel aandacht hebben gegeven aan toekomstige groei door opnieuw aanzienlijk te investeren in innovatie. In ons eerste jaar als onderdeel van de Noord-West Europese organisatie hebben we de groei van afgelopen jaren weten door te zetten.”
Financiële resultaten
In boekjaar 2017/2018 heeft Deloitte Nederland een omzet gerealiseerd van 897 miljoen euro. Ten opzichte van boekjaar 2016/2017 is dit een omzetgroei van 10,2 procent.
- De omzet per medewerker daalde licht, van 161.300 euro over boekjaar 2015/2016 naar 159.000 euro over boekjaar 2016/2017.
- Het aantal medewerkers steeg naar 5640.
- De omzet van Consulting steeg met 13,1 procent tot 238,9 miljoen euro en heeft mede door de NWE-samenwerking de leidende marktpositie verder versterkt.
- Ook Tax & Legal liet een groei zien. Zo steeg de omzet met 3,5 procent tot 197,4 miljoen euro, mede door voortgaande groei in tax technology.
- De omzet van Risk Advisory steeg sterk, onder andere door de dienstverlening te blijven verbeteren op basis van kwaliteit, focus en commitment. De omzet nam met 19,3 procent toe tot 152,8 miljoen euro.
- Financial Advisory Services groeide met name door M&A en lead advisory. De omzet steeg met 29,7 procent tot 75,9 miljoen euro.
- De omzet binnen Audit is het afgelopen jaar met 3,3 procent gestegen tot 231,3 miljoen euro. De strategische agenda stond opnieuw in het teken van de verdere verbetering van kwaliteit.
Kwaliteitsverbetering
Het leveren van topkwaliteit aan stakeholders blijft het belangrijkste speerpunt van onze strategie, stelt Deloitte.’Daarom streven we naar een cultuur waar kwaliteit altijd centraal staat. Ook het afgelopen boekjaar heeft Deloitte verder geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering en is er voortgang geboekt als het gaat om het in 2013 ingezette veranderingstraject rondom kwaliteit. In ons transparantieverslag gaan we nader in op dit onderwerp en geven we toelichting op de ontwikkelingen.’
Toekomstige groei
“Op het gebied van innovatie is er veel gebeurd. Zo hebben we onder andere een Deloitte Artificial Intelligence Center of Expertise geopend en ontwikkelden we een zelflerende robot genaamd AIme. Deze ontwikkelingen, samen met innovatieve diensten als cybersecurity, blockchain, data-analytics en digitale transformaties hebben voor een belangrijk gedeelte bijgedragen aan de groei van onze organisatie”, aldus Bommel.
Impact op de maatschappij
‘Door het leveren van professionele diensten die aan hoge kwaliteitsstandaarden voldoen streven wij er naar onze maatschappelijke rol te vervullen en daarmee al onze stakeholders te helpen om hun bijdrage aan de maatschappij te leveren’, schrijft Deloitte. ‘Daarnaast zetten onze medewerkers met de in 2015 gelanceerde Deloitte Impact Foundation hun kennis, energie en talent in voor de samenleving. Op het gebied van educatie, duurzame samenleving en sociale innovaties zijn Deloitters ook het afgelopen boekjaar actief geweest op verschillende projecten, waaronder het Nationale Geldexamen, het project ‘predict best cancer treatment’ en de zorgrobot genaamd Alice.’
Geef een reactie