• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Baas beschuldigt werknemer van diefstal, maar rechter vindt bewijs te dun

Baas beschuldigt werknemer van diefstal, maar rechter vindt bewijs te dun

Nieuws, Overig

Een horecaondernemer ontslaat een werknemer op staande voet omdat deze geld zou hebben verduisterd. Maar de kantonrechter wijst erop dat er ook andere scenario’s mogelijk zijn.

10 oktober 2024 door Accountancy Vanmorgen

Een horecabedrijf is gespecialiseerd in koffies, milkshakes en zoetigheden. Een circa 25-jarige werknemer is er bedrijfsleider. De werknemer kampt met gezondheidsklachten gaat op 14 april 2024 ziek naar huis. De baas appt: “Nou, rustig aan jij en hopelijk kicken de meds goed in.” Drie weken later, op 7 mei, krijgt de werknemer ontslag op staande voet.

Er mist geld

Een dag eerder zou namelijk aan het licht gekomen zijn dat er 47 euro mist uit een reservekluis. Ook zou er in de periode februari-april een bedrag van ruim 4000 euro aan contacten niet zijn afgestort bij de bank. De ontslagen bedrijfsleider is de enige met een sleutel van de reservekluis. Ook heeft deze verzuimd een dagelijkse kassatelling te verrichten, en nu zou gebleken zijn dat er geld mist op de dagen dat de werknemer dienst had. Bij het nadere onderzoek dat de directeur meteen instelt blijkt nog meer. De werknemer heeft constant diensten lastminute geruild met anderen, “waardoor u niet heeft voldaan aan de plicht om voldoende uren in te plannen”. En in de maand april 2024 is de werknemer slechts 11 van de gebruikelijke 22 dagen op het werk verschenen. “Van enige ziekmelding, verlofaanvraag of dergelijke uwerzijds was geen sprake.”

De ontslagen werknemer is het er niet mee eens en ontkent de diefstal. De kantonrechter buigt zich over de zaak. Die begint met toetsen of er genoeg redenen zijn geweest voor ontslag op staande voet. Een ontslag op staande voet kan alleen geldig zijn als daarvoor een dringende reden is (artikel 7:677 lid 1 BW). Dat er 47 euro mist uit een kluis waarvan alleen de ontslagen werknemer een sleutel heeft, kan zo’n dringende reden zijn. Maar klopt het wel wat de werkgever beweert?

Tweede sleutel

Tijdens de mondelinge behandeling verklaarde de werkgever dat er oorspronkelijk een tweede sleutel van de kluis was, maar dat die al ruim twee jaar geleden kwijt is geraakt. Niemand weet waar deze sleutel nu is. Dit brengt naar het oordeel van de kantonrechter mee dat niet uitgesloten kan worden dat een derde de beschikking heeft over deze sleutel van de kluis en de € 47,00 heeft weggenomen. Het kwijtraken van de kluissleutel komt naar het oordeel van de kantonrechter voor rekening en risico van [B.V.] als werkgever. Daarom levert dit onderdeel geen dringende reden op en draagt het ook niet bij aan een dringende reden.

En hoe zit het met € 4.080,51 aan contanten die niet traceerbaar is? Dagelijks wordt het briefgeld uit de kassa in gesloten enveloppen gedaan. Daarop wordt het bedrag geschreven dat erin zit. De enveloppen worden vervolgens op het kantoor gelegd, waarvan alleen de ontslagen werknemer en de directeur een sleutel hadden. De directeur telde de inhoud na en bracht eens in de zoveel tijd de enveloppen naar de bank. Het aantal enveloppen telde de directeur niet en zij controleerde ook anderszins niet of er elke dag een enveloppe op kantoor werd gelegd.

Werkgever moet bewijzen

De kantonrechter stelt dat de werkgever de plicht heeft te bewijzen dat de ontslagen werknemer de fouten met het cashgeld heeft gemaakt. Hij constateert dat het afstortingsproces geen professioneel en voldoende beveiligd proces is, hetgeen voor rekening en risico van de werkgever komt. Die heeft achteraf op basis van de boekhouding geconcludeerd dat er te weinig geld is afgestort, maar deze controle had naar het oordeel van de kantonrechter eerder kunnen en moeten plaatsvinden. Bovendien laat het proces zoals dat nu is te veel ruimte voor alternatieve scenario’s voor het niet te traceren zijn van voormelde € 4.080,51, waarvoor de ontslagen werknemer niet verantwoordelijk kan worden gehouden.

Ten eerste kan het niet te traceren bedrag zijn veroorzaakt door niet juist (intern) afstorten op de dagen dat de ontslagen werknemer niet werkte. Ten tweede valt niet uit te sluiten dat de directeur bij het tellen of het wegbrengen van de enveloppen een vergissing heeft gemaakt of iets is verloren. Ten derde kunnen derden het geld hebben weggenomen toen de enveloppen in het kantoor lagen. Uiteraard hoeft dit allemaal niet het geval te zijn, maar het zijn wel mogelijkheden die ervoor zorgen dat de werkgever naar het oordeel van de kantonrechter onvoldoende heeft onderbouwd en/of aangetoond dat juist de ontslagen werknemer verantwoordelijk is voor het niet kunnen traceren van voormelde € 4.080,51.

Voorafgaand gesprek

De kantonrechter oordeelt dus dat het ontslag op staande voet onterecht was. Ook andere grieven, bijvoorbeeld dat de ontslagen werknemer zich niet ziek had gemeld, veegt de kantonrechter van tafel. De werkgever moet achterstallig loon en een transitievergoeding betalen. Interessant in deze zaak is nog dat één dag voor een ontslag van de werknemer een gesprek heeft plaatsgevonden op het kantoor van het horecabedrijf. Daarin ging het over de verkoop van het horecabedrijf, het eventueel beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de gang van zaken bij een faillissement van een onderneming.

Lees hier de uitspraak.

Categorie: Nieuws, Overig Tags: ontslag op staande voet

Tags: ontslag op staande voet

Gerelateerde artikelen

15 oktober 2025

Zieke werknemer meldt tweede dienstverband niet: ontslag op staande voet toch onterecht

6 oktober 2025

Ontslag op staande voet terecht na ‘staatsgreep’-bericht in geheime WhatsApp-groep

3 oktober 2025

Niet-bestaande medewerker opvoeren in administratie leidde tot ontslag op staande voet

19 september 2025

CFO vervalste overeenkomst voor fiscus om omkoping in Sri Lanka te verbloemen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Accountant – Helmond
aaff
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Teamleider Accountancy 
aaff
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Algemeen directeur
Scab
Junior audit manager
RA12
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 14k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 8.7k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 8.2k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.4k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 5k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen