Klanten die bij een faillissement van hun energiebedrijf massaal overgenomen worden door een andere aanbieder kunnen niet opeens worden verplicht tot het aangaan van een veel duurder energiecontract. Hun nieuwe energieleverancier moet dan de voorwaarden uit het oude contract volgen, heeft de kantonrechter in Amsterdam bepaald.
De zaak gaat over een klant van het in 2018 op de fles gegane bedrijf Flexenergie die het niet eens was met de nieuwe tarieven waarmee hij te maken kreeg bij Innova.
Mogelijk grote gevolgen
De uitspraak kan grote gevolgen hebben, omdat de regels rond faillissementen in de energiewereld tot nu toe heel anders zijn uitgelegd. De Consumentenbond heeft “verrast” gereageerd en politici Henri Bontenbal (CDA) en Pieter Omtzigt hebben direct Kamervragen gesteld. De Kamerleden dringen er onder meer op aan dat het kabinet snel tekst en uitleg geeft over de gevolgen van de uitspraak. Bontenbal oppert dat er opnieuw gekeken moet worden naar de procedures rond faillissementen van energiebedrijven. De Consumentenbond geeft aan dat de uitspraak op het eerste gezicht gunstig lijkt voor consumenten.
ACM stond nieuwe tarieven toe
Toch is de situatie niet zo simpel, erkent ook de Consumentenbond. Zo betaalde Eneco vorig jaar veel geld aan de curator van Welkom Energie om die klanten te mogen overnemen. Dat deed Eneco omdat toezichthouder ACM het toestond dat het energieconcern die klanten dan nieuwe tarieven zou rekenen. Op de consequenties van de nieuwe uitspraak wil een woordvoerder van de toezichthouder niet vooruitlopen. “We bestuderen de uitspraak nog”, laat hij weten.
(ANP/AV)
Geef een reactie