Volgens onderzoekers van de ING vertoont, na jaren van krimp, non-food retail weer groei. Naar verwachting stijgt de omzet met 1,5% in 2015 en 2% in 2016. Voor veel retailers zal dit herstel echter niet genoeg zijn. Prijzen en marges blijven onder druk en vragen om nieuwe business modellen. Technologie zal daarin een belangrijke rol spelen.
Herstel omzet kan problemen niet verhullen
Na jaren van krimp kennen winkels in non-food eindelijk weer groei. De omzet stijgt in 2015 naar verwachting met 1,5%. Een trend die in 2016 doorzet (+2%). Daarmee ligt de omzet overigens nog sterk onder het niveau voor de crisis. Financiële resultaten staan onder druk. Cijfers van Panteia en CBS wijzen op een dalend bedrijfsresultaat tussen 2012 en 2014. Prijzen en marges zijn laag. In 2015 is sprake van een verdere daling van het gemiddelde prijsniveau.
Meer gevraagd van winkelier
De structurele druk op de resultaten is het gevolg van diverse veranderingen in de sector in de afgelopen 10 jaar. De opkomst van internet, de toenemende transparantie van de markt en nieuwe toetreders hebben de concurrentie vergroot. Van retailers wordt dan ook steeds meer gevraagd. De gehele (aanvoer)keten dient efficiënt, effectief en flexibel op de vraag in de markt in te kunnen spelen.
Belangrijke rol technologie
Technologische innovatie kan hierin een onderscheidende factor zijn. Dankzij Internet of things kan de gehele (aanvoer)keten in non-food op ieder moment in beeld worden gebracht voor een efficiënte aansturing. Daarnaast stelt big data en slimmere computers / software retailers in staat steeds betere voorspellingen te doen van de vraag in de markt. Ook op andere vlakken wordt technologie ingezet. Zo moet kunstmatige intelligentie helpen om consumenten online sneller naar interessante producten te leiden.
Sector in transitie
Volgens onderzoek van ING Economisch Bureau denkt ruim 1 op 5 retailers in non-food dat business modellen in de komende 5 jaar zullen moeten worden aangepast ten gevolge van technologische ontwikkelingen. Veel retailers zien zichzelf als volger of zelfs achterblijver als het gaat om technologische innovatie. Van de retailers beschouwt 5% zichzelf als koploper op dit gebied.
Geef een reactie