BiZ-gebruikers bespreken andere onderwerpen met hun klanten en scoren hoger op klanttevredenheid. Deze conclusie trekt de SRA naaar aanleiding van een eigen onderzoek onder haar BIZ-gebruikers.
Onderzoek uit december 2014 onder gebruikers en niet-gebruikers (directeuren en vennoten bij SRA-kantoren) naar de bekendheid, inzet en meerwaarde van Branche in Zicht (BiZ) toont volgens de SRA aan dat 24% van de respondenten meer omzet realiseert, 46% meer advieswerk krijgt, 56% meer klantencontacten creëert en 45% nieuwe klanten binnenhaalt. De belangrijkste gespreksonderwerpen met MKB-ondernemers die meerwaarde bieden zijn personeels- en huisvestingskosten, voorraadpositie en brutomarges die afwijken ten opzichte van branchegemiddelden, én de kansen en bedreigingen binnen de branche.
Branche in Zicht is een benchmarktool. Deelnemende kantoren sturen de jaarrekningen van hun deelnemende klanten naar een centrale database. Deze gegevens worden vervolgens geanonimiseerd. BiZ gaat stevig de concurrentie aan met de tools vanuit Cijfers & Trends van de Rabobank. Tools vanuit de brancheorganisaties, de andere banken of ontwikkeld door het eigen kantoor zijn relatief gezien minder bekend en minder gebruikt. Inmiddels heeft de SRA benchmarkinformatie beschikbaar over de sectoren:
Advisering en onderzoek
Automotive
Bouw
Cultuur, sport en recreatie
Financiële instellingen
Groothandel
Horeca
Industrie
Informatie en communicatie
Landbouw, bosbouw en visserij
Medische zorg
Onderwijs
Overige dienstverlening
Retail
Transport & logistiek
Verhuur van en handel onroerend goed
Verhuur van roerende goederen
Zakelijke dienstverlening
Propositie
Volgens het online-onderzoek heeft platform Branche in Zicht de potentie om flink te groeien als het om het aantal gebruikers gaat. 37,5% van de respondenten (niet-gebruikers) geeft aan op dit moment nog niet te beschikken over een BiZ-jaarabonnement, maar dat wel te willen. 63% van de respondenten (gebruikers) geeft aan de segmentatiemogelijkheden van BiZ-rapporten (naar rechtsvorm, regio en omvang) te kennen en te gebruiken. 42% van de niet-gebruikers is daarmee niet bekend. Volgens het online-onderzoek heeft platform Branche in Zicht de potentie om flink te groeien als het om het aantal gebruikers gaat. 37,5% van de respondenten (niet-gebruikers) geeft aan op dit moment nog niet te beschikken over een BiZ-jaarabonnement, maar dat wel te willen. 63% van de respondenten (gebruikers) geeft aan de segmentatiemogelijkheden van BiZ-rapporten (naar rechtsvorm, regio en omvang) te kennen en te gebruiken. 42% van de niet-gebruikers is daarmee niet bekend.
Meer info: https://www.sra.nl/biz
Geef een reactie