Nederlanders gaven in december 0,5 procent meer uit aan goederen en diensten dan in december 2013. Dit is de derde maand op rij met een lichte stijging. Dit meldt het CBS vandaag. De groei in december werd gedrukt door de lagere bestedingen aan auto’s. Het vertrouwen van consumenten is in februari echter nauwelijks veranderd ten opzichte van januari. In december ontstond nog wel een run op ‘de fiets van de zaak
De uitgaven aan duurzame goederen krompen in december met 1,8 procent. In oktober en november werd daaraan nog meer geld uitgegeven dan een jaar eerder. De krimp in december komt doordat consumenten veel minder hebben uitgegeven aan auto’s dan in december 2013. Toen kochten consumenten juist veel auto’s, wat samenviel met het aflopen van belastingvoordelen op auto’s per 1 januari 2014.
Aan fietsen gaven consumenten daarentegen in december aanzienlijk meer uit dan een jaar eerder. Dat hangt samen met de eindejaarsrun op de voordelige fiets van de zaak.
Consumenten besteedden 0,6 procent meer aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. De bestedingen aan overige goederen waren 1,5 procent hoger. Dat komt doordat consumenten meer gas hebben gebruikt. Ten slotte gaven ze 0,9 procent meer uit aan diensten, die ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uitmaken. Het gaat onder meer om het betalen van de huur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en kosten voor telefoon en verzekeringen.
Volgens de Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in februari beter dan in januari. Zo verbeterde de stemming van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid aanzienlijk. Ook was de beurswaarde hoger dan een jaar eerder. De consumenten waren daarentegen een negatiever over de toekomstige werkloosheid. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.
Vertrouwen consument verandert nauwelijks
De stemming onder consumenten is in februari 2015 nauwelijks veranderd ten opzichte van januari. Het consumentenvertrouwen komt in februari uit op -7. In januari was dat -6. Het oordeel van consumenten over de economie is iets negatiever, de koopbereidheid verandert niet.
Met -7 ligt het consumentenvertrouwen in februari boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Geef een reactie