Door de toenemende online consumptie verandert de logistiek in stedelijke gebieden in rap tempo. Meer kleine vrachtwagens en betere logistieke oplossingen voor e-commerce zijn nodig. Dat staat in het rapport ‘De toekomst van stedelijke distributie’ dat het Economisch Bureau van de ING heeft gepubliceerd.
Het toekomstige winkelaanbod in de steden bestaat uit een kleiner aantal traditionele winkels. De winkelstraat maakt deels plaats voor afhaalpunten en levering aan huis. Distributie in de steden wordt nog fijnmaziger, terwijl de zendingsgrootte afneemt en de frequentie toeneemt. Snelheid van levering wordt een nog belangrijker criterium. Hier zijn meer kleinere (elektrische) vrachtwagens voor nodig.
Concurrentie
Webwinkels die groter worden, besteden hun logistiek vaak uit. Volgens het rapport is het denkbaar dat kleine distributeurs meer in opdracht van grotere logistieke dienstverleners gaan werken. Hierdoor ontstaat er meer concurrentie met (grote) koeriersbedrijven.
Toekomstbestendig
Om succesvol in te spelen op de veranderingen, doen distributeurs er goed aan hun business model aan te passen aan de opmars van de e-commerce. Bijvoorbeeld door zich te specialiseren in niche markten, samen te werken met partners in de traditionele distributie of zich te verbreden naar andere segmenten.
Geef een reactie