Er wordt online heel wat afgewinkeld. In 2014 zijn in totaal 127,4 miljoen online-aankopen gedaan. Ruim 54 procent daarvan is betaald met iDEAL. Vooral online-aankopen op de smartphone worden steeds vaker met iDEAL afgerekend. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, uitgevoerd door GfK in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.
De meeste Nederlanders gebruiken voor hun online-aankopen nog steeds het meest de traditionele apparaten, zoals een desktop of laptop. Toch wordt al 18 procent van de aankopen gedaan via een mobiel device en dat percentage zit in de lift. Vooral de smartphone wordt steeds meer gebruikt bij de betaling van de online boodschappen. In het eerste half jaar werd een kwart van alle online aankopen via de smartphone met iDEAL afgerekend, in de tweede helft van 2014 is dit 31%. De Nederlandse consument winkelt het liefst binnenshuis met een smartphone of tablet. Van alle online aankopen via de tablet vindt 96% thuis plaats, via de smartphone is dit 76%.
Opvallend is dat het gemiddelde aankoopbedrag voor aankopen via smartphone en tablet nog relatief laag is ten opzichte van de meer traditionele apparaten. Dit lagere aankoopbedrag via de mobiele devices is deels te verklaren vanuit de segmenten waarin de aankopen plaatsvinden. 38 procent van alle aankopen via mobiele devices zijn aankopen in de categorie media & entertainment. Hieronder vallen bijvoorbeeld aankopen van cd’s, dvd’s en boeken, maar ook muziekdownloads, streamingabonnementen en apps. Deze categorie kent in 2014 een gemiddeld bedrag per online aankoop van € 19,-, het laagste van alle segmenten. In segmenten waarin het gemiddeld bedrag van het online winkelmandje hoog ligt, zoals pakketreizen en verzekeringen, vinden aankopen minder vaak plaats via tablet en/of smartphone.
Paul Alfing, senior adviseur betalingsverkeer Thuiswinkel.org: ‘De opmars van betalingen via de smartphone past goed in het volwassen worden van het online-betaallandschap. In dit landschap wordt het steeds minder relevant hoe en waar consumenten willen betalen. Mobiele betaaloplossingen dragen duidelijk bij aan de realisatie van omnichannel. Belangrijk daarbij is dat websites (nog meer) geschikt zijn voor mobiel gebruik.’
Geef een reactie