In 2014 hebben partijen zestien keer overeenstemming bereikt over een klacht. Niet eerder was dit aantal zo hoog. Dat blijkt uit het jaaroverzicht 2014 van de Klachtencommissie NBA. De wijze waarop de accountant met klachten omgaat, is een aandachtspunt voor de Klachtencommissie.
Met name het aantal zaken waarin partijen tijdens de hoorzitting tot elkaar kwamen is aanzienlijk toegenomen. In 2014 was dit zes maal en in de voorgaande jaren totaal drie maal. De Klachtencommissie juicht deze ontwikkeling toe. Een belangrijk doel van de procedure bij de Klachtencommissie is om te proberen partijen nader tot elkaar te brengen. Daarbij ligt de nadruk op het bereiken van overeenstemming. Als partijen geen overeenstemming bereiken, geeft de Klachtencommissie een oordeel op de klacht in de vorm van een beslissing.
Aantallen
In 2014 zijn er 91 klachten ingediend, waarvan 68 tegen accountants. In 16 klachten heeft de Klachtencommissie een beslissing genomen.
Aandachtspunten
In het jaaroverzicht is ook een aantal aandachtspunten opgenomen. Het gaat met name om de wijze waarop de accountant omgaat met klachten. In de ogen van de klager reageert hij, of de interne klachtencommissie of -functionaris van het accountantskantoor, vaak onvoldoende adequaat. Ook constateert de Klachtencommissie dat accountants in de procedure soms een onprofessionele houding aannemen.
Geef een reactie