Aanpassing van de organisatie, proces- en efficiencyverbetering en groei in advisory. Dat zijn de drie belangrijke doelstellingen die KPMG naar voren bracht bij de presentatie van haar strategische doelen voor de komende drie jaar.
KPMG presenteerde vandaag haar businessplannen voor de komende drie jaren. Met de uitvoering van deze plannen heeft KPMG de ambitie om de norm in de sector te zijn. De plannen en het onderliggend investeringsprogramma van € 54 miljoen voor de komende drie jaren richten zich op drie prioriteiten:
- groei van met name de Advisory business,
- voortgaande proces-en efficiencyverbetering, gericht op hoogwaardige kwaliteit van de dienstverlening; en
- aanpassing van de organisatie.
Groei
Groei moet komen uit de uitbreiding en vernieuwing van het dienstenaanbod, gebaseerd op een groeiende vraag uit de markt. De groeiplannen zijn vooral gericht op technologie-gebaseerde adviesdomeinen als Cyber Security en Data & Analytics; geïntegreerde oplossingen zoals Big Data, Real Estate Advisory, Integration & Separation en de groei van recente acquisities w.o. CrimsonWing (automatisering van bedrijfsprocessen) en THT (vraagstukken en dilemma’s op het gebied van cultuur, leiderschap, gedragsverandering en diversiteit binnen organisaties).
Procesverbetering
Investeringen in mensen door training en opleiding, systemen en processen en verdere standaardisatie moeten blijvend hoogwaardige kwaliteit van de dienstverlening waarborgen. De investeringen zijn ook gericht op het doorvoeren van een aanzienlijke efficiencyverbetering, in de auditpraktijk maar ook in andere delen van de organisatie.
Organisatie
De verplichte kantoorroulatie- KPMG noemt dit zelf: kantoorrotatie – in de auditpraktijk van OOB’s brengt zo stelt het kantoor ‘een nieuwe realiteit met zich mee.’ Voor het auditpraktijk heeft tot een druk op de marges geleid. In combinatie met de groei van Advisory vergt dit een aanpassing van de organisatie en een noodzakelijke reductie van de algemene kosten. Dat betekent het verdwijnen van 50 fte’s binnen de ondersteunende diensten (18%). Een reductie die het kantoor in de komende drie jaar voornamelijk via natuurlijk verloop wil realiseren. De samenstelling van de partnership van KPMG in Nederland wordt actief vernieuwd door de voorgenomen benoeming van circa 40 nieuwe Partners en Directors per 1 oktober a.s.
Jan Hommen, voorzitter van de Raad van Bestuur: ‘De plannen voor de komende drie jaren bieden een veelbelovend, solide en tegelijkertijd realistisch perspectief. Met elkaar hebben we inmiddels een bestendig fundament gelegd om deze plannen succesvol te kunnen uitvoeren. We zijn tevreden met het resultaat van de wettelijk verplichte kantoorrotatie. We hebben prachtige nieuwe klanten mogen verwelkomen en we gaan onder andere 7 van de 25 AEX-fondsen controleren. De rotatie heeft ook nieuwe kansen voor Advisory opgeleverd. Die worden nu al benut door middel van adviesopdrachten bij klanten waar we voorheen de controle deden. Niettemin moet er nog veel gebeuren. We moeten ons kostenniveau aanpassen aan de omvang van de business. Daar horen ook pijnlijke maatregelen bij. En we zullen de nog niet afgeronde dossiers uit het verleden moeten verwerken.’
Hij vervolgt:
‘De implementatie van de plannen vergt een grote inspanning van al onze mensen en substantiële investeringen. Bij de uitvoering hiervan kunnen we bouwen op een team van bijzonder getalenteerde en toegewijde mensen. Daarnaast hebben wij de grote en loyale steun van ons internationale netwerk. Dat komt onder meer tot uitdrukking in de co-investering van KPMG International van €30 miljoen in ons investeringsprogramma dat voor de komende drie jaren in totaal €54 miljoen bedraagt. KPMG International doet dat omdat ze vertrouwen heeft in onze plannen en gelooft in de realisatie ervan. Onze ambitie om de top van de audit en adviessector in Nederland te zijn wordt volledig gesteund omdat KPMG Nederland een essentieel onderdeel van het internationale KPMG-netwerk is.’
Geef een reactie