De Nederlandse groothandels zien de toekomst positief tegemoet. Tegelijkertijd echter ook het besef door dat de marges op niveau moeten blijven en er een efficiëntieslag gemaakt zal moeten worden. Dit meldt branchespecialist Graydon.
In het onderzoek beoordeelde slechts 2% van de respondenten de huidige kansen voor de groothandelssector als ‘slecht’. Daarentegen geeft 87% de beoordeling ‘redelijk’ tot ‘goed’ en 11% zegt zelfs ‘uitstekende’ kansen te zien. De sector is dus optimistisch, al is er altijd mogelijkheid tot verbetering. De belangrijkste aandachtspunten liggen voornamelijk op het vlak van credit management:
- Maar liefst 55% van hen heeft in 2014 het credit management beleid bijvoorbeeld aangescherpt om de marges en inkomsten te beschermen.
- Ruim een kwart van de groothandels heeft ook een sneller herinner- en aanmaantraject ingevoerd en bijna een kwart controleert nieuwe klanten vooraf strenger op kredietrisico.
- Andere maatregelen die de sector neemt zijn een betere kredietrisicocontrole van bestaande klanten (19%) en het vaststellen van maximale kredietlimieten (12%).
Trend: automatisering voor meer efficiëntie
Uit het brancheonderzoek van Graydon blijkt verder dat bij de groothandels het besef is doorgedrongen dat er een efficiëntieslag nodig is. Een groot deel van de respondenten geeft ook aan groei in winst, omzet en nieuwe klanten te willen realiseren. Het verbeteren van het serviceniveau en de kwaliteit zijn hierbij volgens hen van cruciaal belang, evenals het beter inspelen op de klantbehoeften. Lees hier het onderzoek.
Geef een reactie