Maandag 13 juli kwam naar buiten dat SDU naar alle waarschijnlijkheid stopt met haar fiscale software en de klanten overdraagt aan Elsevier. En dit is niet de enige reuring in de fiscale softwaremarkt; eerder dit jaar gaf Unit4 al aan om haar twee softwarelijnen (Unit4 fiscaal en Primaccount) dit jaar te migreren naar Unit4 fiscaal gemak. Afgelopen week (week van 5 t/m 12 juli red.) heb ik bij het SRA hierover al crisisoverleg gevoerd, want het aantal oplossingen dunt zo wel ernstig uit en in dit najaar moeten enkele duizenden kantoren met miljoenen aangiftes (gedwongen) migreren naar een nieuw pakket. Of, zoals Jan Zweekhorst het mooi formuleerde: “alle verloven zijn ingetrokken”. Of was u toch gewoon van plan om met vakantie te gaan?
Wat is er aan de hand in de (fiscale) softwaremarkt?
We zien dat de softwaremarkt in een transitie zit van de huidige Windows-versies naar de zogenaamde cloudversies. Dat is eenzelfde slag die we ooit van MS-DOS naar Windows hebben gezien. Toen waren er ook verliezers en afvallers, organisaties die niet in staat waren om een goed werkende versie van de nieuwe generatie te ontwikkelen. Dat zien we breed in de gehele softwaremarkt. Binnen de fiscale software is het des te opvallender, omdat er nog maar relatief weinig spelers zijn. En nu er twee relatief grote spelers gelijktijdig een issue hebben, betekent dat alle hens aan dek binnen de kantoren.
Doemscenario
Hoewel ik geen doemdenker ben, vrees ik wel voor dit najaar. Er moeten een paar duizend kantoren om, meer dan tienduizend mensen moeten worden opgeleid en miljoenen aangiften moeten worden geconverteerd. Hoe gaan we dat doen in een branche die over het algemeen al moeite genoeg heeft met veranderingsprocessen? En de fiscus kijkt natuurlijk ook wel zenuwachtig mee, omdat zij volgend jaar niet in de situatie wil komen dat de minister in de kamer moet gaan uitleggen dat er geen aangiften binnenkomen. Ik ben persoonlijk van mening dat de softwareleveranciers hier veel te lichtvaardig tegenaan kijken. Zij behandelen het als een technisch probleem en niet als een verandertraject met alle complexiteit die daarbij komt kijken. Daarnaast vindt er ineens een massale migratie plaats naar cloudoplossingen zonder dat – volgens mij – veel kantoren nu echt weten wat dat inhoudt. Natuurlijk geven de leveranciers alle voordelen aan, maar: weet u voldoende over de gevolgen, risico’s en nadelen? Begrijpt u mij goed: ik ben een groot voorstander van de ontwikkeling richting de cloud, maar die keuze moet je wel als deskundige nemen en niet als leek. Want in de basis bestaat de cloud natuurlijk niet; het is gewoon de computer van iemand anders. En hoe weet u nou dat die andere partij netjes met uw gegevens omgaat? Weet u wel wie die andere partijen zijn? Naar ik begrepen heb, draait fiscaal gemak bij Amazon en Elsevier op het Azure platform van Microsoft. Maar hoe zit het met de service level agreements, waar zijn de data opgeslagen, van wie zijn de data eigenlijk en wie doet daar een audit op? Dat zijn maar een paar vragen die nog steeds onbeantwoord zijn.
Gedwongen overstappen
Het meest lastige vind ik nog dat kantoren gedwongen worden om nu een keuze te maken door een situatie die buiten het eigen speelveld ligt. Maken kantoren wel een strategische keuze of volgen we de leverancier blindelings? En tja, wie is die leverancier eigenlijk? Dat is bij Unit4 ook nog wel de vraag. En neemt u een beslissing met de gedachte om weer voor jaren goed te zitten? Maar hoe ziet de aangiftepraktijk er over 5 jaar uit? Zijn er dan misschien andere spelers op de markt die veel eerder doorhadden dat we naar een vooringevulde wereld gaan, waar advies en het signaleren van kansen nieuwe functionaliteiten zijn? Daarvoor is heel andere software nodig dan de software die vandaag wordt aangeboden, dus misschien wilde u – gezien deze ontwikkelingen – helemaal niet overstappen.
Zorg
Kortom, ik heb grote zorg over hoe het dit najaar moet gaan. Binnen SRA hebben we al een Taskforce gevormd en gaan we in gesprek met de leveranciers, omdat het nu wel tijd is om de echte antwoorden te geven en geen sprookjes te vertellen. De kantoren zullen we voorbereiden op een druk najaar met conversies en opleidingen. Tegen u zou ik willen zeggen: volg uw leverancier niet blindelings, het is tijd om keuzes te maken.
Geef een reactie