Leeftijd is voor ondernemers de belangrijkste reden om hun bedrijf te verkopen. De leeftijd waarop zij hun bedrijf verkopen vertoont een dalende trend.
Dat blijkt uit de overname Barometer van 2015, het kwartaalonderzoek van Brookz, platform voor bedrijfsovername. Het onderzoek is gehouden onder 128 overnameadvieskantoren, die tezamen verantwoordelijk zijn voor 80% van alle transacties in de MKB-markt.
De ondervraagde overnameadvieskantoren gaven aan dat leeftijd, eventueel in combinatie met het gebrek aan een opvolger, de belangrijkste reden is voor een ondernemer om zijn bedrijf te verkopen (43%). Andere redenen zijn: een gewenste focus op andere activiteiten/nieuwe onderneming (17%), het veiligstellen van opgebouwde financiële zekerheden (15%), inzicht dat het bedrijf toe is aan een nieuw type manager in verband met een groeifase (15%) en familieomstandigheden of ziekte (10%).
De gemiddelde leeftijd waarop een ondernemer zijn onderneming verkoopt vertoont een dalende lijn. Tien jaar geleden verkocht een ondernemer zijn bedrijf op circa 60 jarige leeftijd, inmiddels is dat ongeveer 55 jaar.
Geef een reactie