In juli zette de detailhandel 3,2% meer om dan in dezelfde maand van van vorig jaar. Dat is vooral te danken aan het volume aan verkochte producten. Dit steeg met 3,4%. De prijzen daalden met 0,2%. Met name in de non-foodsector, zoals woninginrichtingswinkels, steeg de omzet aanzienlijk. Dit meldt het CBS vandaag.
Met de omzetstijging zet de overwegend positieve trend van de eerste twee kwartalen van 2015 door. Ook de online omzet van de detailhandel groeide in juli. De samenstelling van de koopdagen was in juli wel gunstiger dan een jaar eerder. Hierdoor werd de omzetgroei positief beïnvloed.
Non food 4,3% plus
Winkels in non-foodartikelen realiseerden een omzetgroei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder. In juni nam de omzet bij deze winkels nog met ruim 6% toe. Het prijsniveau was voor het eerst in anderhalf jaar hoger, het volume groeide met 4,0%. In vrijwel alle onderliggende branches van de non-foodsector groeide de omzet. De winkels in woninginrichtingsartikelen zetten net als in juni aanzienlijk meer om. Dat is in lijn met het aantrekken van de woningmarkt. Ook in de winkels in consumentenelektronica en bovenkleding en de drogisterijen nam de omzet toe. De omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen en huishoudelijke artikelen daalde daarentegen.
Omzetstijging winkels in voedings- en genotmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden een omzetgroei van 1,9%. Deze groei is vooral te danken aan meer verkopen. Supermarkten, die binnen deze categorie winkels een omzetaandeel van ruim 85% hebben, zetten 2,2% meer om.
Online omzet blijft sterk groeien
De omzet die de detailhandel via het internet behaalde was 20,0% hoger. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 22,7%. De webwinkels zetten 18,3% meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Geef een reactie