De Belastingdienst krijgt voor haar functioneren in 2015 het rapportcijfer 6.4. Van alle doelgroepen geven Douaneklanten het hoogste rapportcijfer over het functioneren van de Belastingdienst. Toeslagen Intermediairs is de doelgroep met de laagste score.
Dit blijkt uit de Fiscale Monitor 2015. Deze monitor meet percepties en gerapporteerd gedrag van belastingplichtigen, douaneklanten, toeslaggerechtigden en dienstverleners over het functioneren en het imago van de Belastingdienst, waardering van de dienstverlening, het aangifteproces, belastingmoraal en compliance.
Met een rapportcijfer van 6.4 is het functioneren van de Belastingdienst gelijk gebleven aan vorig jaar. Er is weinig verschil met vorig jaar in het oordeel tussen de doelgroepen. Douaneklanten beoordelen de Belastingdienst met een 7,0 (is gelijk aan vorig jaar). Toeslagen Intermediairs beoordelen de Belastingdienst als laagste met een 5,9. Zij zijn vooral minder tevreden over de snelheid van afhandeling van aanvragen in vergelijking met vorig jaar. Vanaf 2013 is hierop een sterk dalende lijn te zien. Ondanks de nipte voldoende, is het rapportcijfer van deze doelgroep wel gestegen. Vorig jaar gaven zij de Belastingdienst het rapportcijfer 5,7.
Beeldvorming
De beeldvorming over dienstverlening en de mate van repressief toezicht door de Belastingdienst is ongewijzigd t.o.v. 2014 en blijft gemiddeld licht positief. De beeldvorming over de behandeling scoort dit jaar een tiende lager.
Imago
Het imago van de Belastingdienst wordt aan de hand van acht aspecten gemeten. Vrijwel alle uitgevraagde aspecten zijn gelijk gebleven. De aspecten “Streng”, “Deskundig” en “Betrouwbaar” worden het meest op de Belastingdienst van toepassing geacht, ”Transparant” het minst.
Geef een reactie