Zo’n 37 procent van alle professionals die werkzaam zijn in de accountancybranche geeft aan dat zij veel online samenwerken met klanten. Daarmee behaalt de accountancybranche een tweede plek in de financiële sector als het gaat om online samenwerken. Het verbeteren van de concurrentiepositie zien accountants significant vaker dan professionals uit andere sectoren als een voordeel van online samenwerken. Ook zijn accountants de professionals die graag meer online willen samenwerken.
Dit blijkt uit onderzoek onder professionals uit de bankensector, verzekering-, pensioen-, hypotheek- en accountancybranche, uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Hyarchis, specialist in content- en online samenwerkingsoplossingen.
Hypotheekprofessionals
Als de onderzoeksresultaten worden vergeleken met die uit 2014, blijkt duidelijk dat de hypotheekbranche steeds verder uitloopt op de andere branches binnen de financiële sector. Vorig jaar had de hypotheeksector slechts 3 procent voorsprong op de nummer twee (verzekeraars). Dit jaar is dat verschil 9 procent met de nummer twee (accountancy). Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: ‘De economie trekt aan. Dat is in vele sectoren te zien en zeker in de huizenmarkt. De hypotheekbranche voelt de hete adem van nieuwe disruptieve spelers in haar nek. Dit is één van de verklaringen waarom deze branche koploper is als het gaat om online samenwerken met klanten. De traditionele hypotheekverstrekker voelt, meer dan andere branches, de druk om online samenwerken met klanten te omarmen en zo de concurrentiepositie te verstevigen.’
Voordelen online samenwerken
De financiële professionals zien tijdswinst als het grootste voordeel van online samenwerken. Ook vinden zij het een voordeel dat hun klanten online samenwerken als een positieve manier van zakendoen ervaren. Als derde voordeel noemen zij de mogelijkheid om plaats- en tijdonafhankelijk te werken/ kostenreductie. In 2014 werden dezelfde voordelen genoemd. Alleen was tijd- en plaatsonafhankelijk werken toen nog een belangrijker voordeel dan de ervaring
van klanten. Hoewel het positief is dat dit een plaatsje omhoog is geschoven, is het volgens de onderzoekers nog steeds opmerkelijk dat het eigen belang, namelijk tijdwinst, als het belangrijkste voordeel wordt gezien. Het verbeteren van de concurrentiepositie verdient geen plek in de top drie als het gaat om de belangrijkste voordelen van samenwerken met klanten. Wel blijkt dat de accountancysector dit significant vaker als een voordeel ziet dan de proffessionales in andere sectoren.
Nadelen online samenwerken
De top 3 nadelen van online samenwerken met klanten is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. De toppositie wordt bekleed door de onervarenheid van de oudere gebruiker (42%), gevolgd door het verzekeren van privacy (16%) en transparantie voor de klant (14%). De onervarenheid van oudere gebruikers op digitaal gebied wordt dit jaar iets meer dan vorig jaar als een nadeel gezien (in 2014 was dat 38%). Het verzekeren van privacy werd door de proffessionals aangemerkt als tweede belangrijke nadeel. Van deze groep mensen zijn de meeste werkzaam in de accountancysector (21%). Ook transparantie was in 2014 een minder zwaarwegend nadeel (10%). Transparantie kan een nadeel vormen, omdat klanten dan ineens inzicht hebben in de status van het proces. Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: ‘Een goed ingerichte frontofficeproces is wat mij betreft de basis als het gaat om online samenwerken met klanten. Maar als je als organisatie écht online wil samenwerken, zal ook het mid- en backofficeproces volledig online moeten. Het feit dat nog niet eens 1 op de 3 websites van financiële instellingen responsive zijn, maakt duidelijk dat er nog grote stappen te maken zijn.’
Toekomst
De vraag of professionals uit de fianciele sector in de toekomst meer online willen gaan samenwerken, wordt op verschillende manieren beantwoord. De grootste groep die graag meer online wil samenwerken met klanten zijn mensen die werkzaam zijn in de accountancybranche (20%). Van diegenen die kiezen voor de optie om niet in de toekomst meer online samen te gaan werken met klanten komt de grootste groep uit de bankensector (15%).
Geef een reactie