Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën ziet geen reden het elektronisch communiceren op te schorten zolang de Nationale ombudsman de overgang naar volledig elektronisch berichtenverkeer onderzoekt.
Dat schrijft hij een brief waarin hij de Tweede Kamer informeert over het onderzoek van de ombudsman naar het verdwijnen van de blauwe envelop. In zijn brief geeft Wiebes meer inzicht in de keuze voor het elektronisch berichtenverkeer en de wijze van invoeren daarvan.
Stap-voor-stap aanpak
De staatssecretaris begrijpt de negatieve signalen met betrekking tot het elektronische berichtenverkeer. Ze hebben volgens Wiebes bijvoorbeeld laten zien dat nog meer nadruk moet worden gelegd op de stap-voor-stap aanpak bij de invoering van het elektronisch berichtenverkeer. Die houdt in dat niet alle brieven met onmiddellijke ingang alleen nog digitaal worden verstuurd, maar dat een beheerst ingroeitempo wordt gevolgd. In de periode tot en met 2017 wordt met vier soorten brieven gestart. Alle andere soorten brieven worden pas volledig gedigitaliseerd in de periode 2018-2022. Dit gebeurt volgens Wiebes alleen als de eerdere ervaringen daartoe aanleiding geven. Voor die eerste periode gaat het om:
In 2015:
- De voorschotbeschikkingen van Toeslagen waarvan de verzending begin december is gestart.
In 2016:
- De definitieve vaststelling toeslag(en). Dit geldt voor beschikkingen vanaf toeslagjaar 2012. Om te kunnen inspelen op de eerste ervaringen bij het digitaal verzenden van de voorschotbeschikkingen, is het mogelijk om verzending van een papieren kopie van deze beschikkingen nog enige tijd in stand te laten; digitaal blijft echter het uitgangspunt.
In 2017:
- De uitnodiging tot het doen van aangifte inkomstenbelasting.
- De voorlopige en definitieve aanslagen inkomstenbelasting.
Voordat een bericht volledig digitaal gaat, geldt een periode van ten minste twee jaar waarin dit zowel digitaal als op papier wordt verstuurd. De Belastingdienst is in 2013 al begonnen met het ook digitaal versturen van de voorschotbeschikkingen van toeslag(en). Daarom kon direct bij invoering van de wet met volledig digitale verzending worden gestart. Wanneer de Belastingdienst de tijd rijp acht om andere belangrijke brieven over toeslagen of belastingen volledig te digitaliseren, dan zal Wiebes de Tweede Kamer hierover op tijd vooraf informeren. Bij het bepalen van het ingroeitempo zal steeds aandacht worden besteed aan specifieke groepen en de ondersteuning die voor hen nodig is, zo schrijft de bewindsman.
Extra hulpmaatregelen
Verder komt Wibes in zijn brief terug op de al eerder gemelde extra hulp die aan mensen wordt geboden die niet gewend zijn aan digitale communicatie. Deze extra hulp bestaat uit:
- Een speciaal telefoonnummer voor vragen over de Wet EBV en een terugbelteam voor vragen die meer tijd kosten.
- Aan de balies worden mensen geholpen met het activeren van hun Berichtenbox en/of de aanvraag van een DigiD of met het regelen van een machtiging via DigiD-machtigen.
- Er bestaat al een breed netwerk van maatschappelijke organisaties die mensen helpen hun weg te vinden door de gedigitaliseerde samenleving.
- Via DigiD-machtigen kunnen mensen iemand uit hun naaste omgeving toestaan hun zaken digitaal te regelen (en dat zo nodig eenvoudig terugdraaien), ook als ze zelf niet digitaal vaardig zijn of niet beschikken over een computer en internet.
De Belastingdienst heeft voortdurend contact met de maatschappelijke organisaties en zorgt voor de juiste informatie en ondersteuning, zo schrijft Wiebes. De fiscus heeft inmiddels contact met enkele honderden organisaties die een rol spelen bij de ondersteuning van mensen bij hun belasting- en toeslagzaken. Het gaat onder meer om vak- en ouderenbonden, migrantenorganisaties, gemeenten, organisaties voor dak- en thuislozen, organisaties die laagdrempelige administratieve ondersteuning bieden, netwerken van en voor senioren (zoals Seniorweb), de Koninklijke Bibliotheek, de Stichting Digisterker etc.
Geen opschorting
In de brief valt verder te lezen dat er met de Nationale Ombudsman in de afgelopen weken constructief overleg is geweest over de signalen die hij ontving over de invoering van het elektronisch berichtenverkeer en de maatregelen die de Belastingdienst heeft genomen om de invoering goed te begeleiden en ondersteunen. Naar aanleidjng van et onderzoek van de Ombusdman heeft de vaste commissie van Financien de staatssecreataris gevraagd om niet verder te gaan met elektronisch communiceren voor de duur van het onderzoek van de Ombudsman. Aangezien de eerstvolgende berichten die volledig elektronisch gaan pas gepland staan ruim nadat de onderzoeksresultaten van de Nationale Ombudsman zijn verschenen ziet Wiebes geen reden om de elektronische verzending stil te leggen.
De Nationale ombudsman heeft sinds begin november 475 signalen ontvangen van verontruste burgers over het afschaffen van de blauwe envelop. Het aanblijvend hoge aantal signalen gaf ombudsman Reinier van Zutphen aanleiding om een onderzoek te starten.
Geef een reactie