De problematiek is actueel: de keuze om een administratiekantoor te zijn of een accountantskantoor. De SRA heeft onlangs een praktijkhandleiding gepubliceerd om leden van dienst te zijn bij het maken van de afwegingen om naast het accountantskantoor een administratiekantoor op te richten. Nico Voogt maakte een aantal jaren geleden met zijn kantoor de keuze om niet verder te gaan als NBA-kantoor. Hij stelt dat hij met ‘minder eisen toch dezelfde kwaliteit kan leveren.’
Nico Voogt is van huis uit fiscalist en mede-eigenaar van administratiekantoor Scherpenhuizen BV in Maassluis, samen met zijn beide medevennoten Simone Hachmang-Vogel en Piet Vis. Een gesprek over wat hun kantoor doet, waarom er een gezonde boterham verdiend wordt en waarom zij rotsvast achter hun overstap staan van de accountantskantoor naar administratiekantoor. ‘Onze beweegreden destijds: waarom zouden we dikke dossiers blijven opbouwen ‒ en mede daardoor veel uren schrijven ‒ voor kleine klantjes die dat helemaal niet kunnen betalen? Je wilt ondernemers vooruit helpen en jezelf ook recht in de spiegel blijven aankijken’, aldus Nico Voogt.
Wie op de stoep staat van dit prachtige (gehuurde) monumentale pand aan de Markt 18 in Maassluis, begrijpt het direct: ook administratiekantoren kunnen een gezonde boterham verdienen aan het ontzorgen van ondernemers. Gevraagd naar een stukje historie van zijn kantoor, vertelt Nico Voogt: ‘Ons kantoor is een kleine vijftig jaar geleden opgericht door de heer Scherpenhuizen, die eind jaren ’90 overleed. Op dit moment ben ik voor 1/3 eigenaar van het kantoor, net als Piet Vis en Simone Hachmang-Vogel. Ons team bestaat daarnaast uit zeven andere medewerkers.’
Doelgroep
Scherpenhuizen werkt primair voor het MKB, variërend van de slager op de hoek tot een metaalbewerkingsbedrijf met 40 medewerkers. Voogt: ‘Daarvoor doen we het totale pakket; de loonadministratie, de aangiften IB, Vpb en btw, fiscaal advies. Ofwel, alles waar een ondernemer maar mee in aanraking komt. We werken met Exact Online om alles zo goed mogelijk te stroomlijnen; bankkoppelingen, scannen van inkomende rekeningen die gelijk worden doorgeboekt verkoopfacturen die direct worden klaargezet in het systeem, enz. Schoenendoosklanten hebben we nu nog wel, maar dat worden er wel steeds minder. Zeker als je kijkt naar jonge ondernemers, die willen alles digitaal, online. Zij willen direct weten ‘Waar sta ik nu, real time!’ Voor ons een belangrijke drijfveer om alles zoveel mogelijk digitaal te doen’.
Overstap naar NOAB
Wat was jullie drijfveer om in 2013 afscheid te nemen van de NBA en over te stappen naar de NOAB? Nico Voogt: ‘Wij vonden de verplichtingen vanuit de NBA te zwaar drukken op ons kantoor. We waren dikke dossiers aan het opbouwen en uren aan het schrijven voor kleine klanten die dat helemaal niet konden betalen. Dat begon echt te wringen. Vandaar de beslissing om ons vanaf die tijd te willen profileren als administratiekantoor. Wij zitten toch alleen maar in de samenstelpraktijk en niet in de controlerende functies. Wij leveren ‒ met wat minder eisen ‒ dezelfde kwaliteit. Je houdt natuurlijk wel een dossier bij ‒ dat vereist NOAB ook ‒ maar de eisen daarvoor zijn wel beduidend minder streng dan die bij de NBA. Je ziet nu ook veel accountantskantoren worstelen met klanten die weglopen op de kostensfeer.’
Kracht
Wat is de kracht van jullie kantoor? ‘Wij staan bekend als vrij laagdrempelig, redelijk informeel. Wie hier klant is, heeft altijd een vast contactpersoon. Verder geldt natuurlijk: het blijft het MKB, en persoonlijk contact is en blijft daar een zeer belangrijke factor. Je leert je klant op die manier ook veel beter kennen. Wij kennen daardoor amper verloop. Als we al een klant verliezen, dan ligt daaraan meestal een niet af te wenden faillissement ten grondslag of een overlijden.’ Gevraagd naar wat die stabiele klantenportefeuille over hun groeiambities zegt, antwoordt Voogt: ‘De klanten die wij nu hebben, blijven ook bijna allemaal. Die lopen niet zomaar na een jaar weg omdat ze ergens anders een goedkoper kantoor gevonden hebben. We halen onze klanten uitsluitend binnen via mond-tot-mondreclame. Niet dat we geen nieuwe klanten willen. We willen er alleen wel heel zeker van zijn dat we nieuwe klanten ook heel goed kunnen bedienen. Klanten aan wie je te weinig tijd en aandacht besteedt zijn gevaarlijke ambassadeurs voor je kantoor.’
Alles kunnen?
‘We beseffen dat wij onze klanten natuurlijk nooit overal mee kunnen helpen’, geeft Nico Voogt aan. ‘Bij een specialistische vraag weet ik echter wel waar ik het antwoord op die vraag kan halen. Laatst kreeg ik bijvoorbeeld een zeer specialistische pensioenvraag. Zo’n vraag moet je als kantoor niet zelf willen beantwoorden, maar direct neerleggen bij een specialist. Wie adviseert voorbij zijn eigen expertisehorizon, riskeert immers niet alleen schade voor zijn klant, maar ook nog eens de goede naam van zijn kantoor. Wij hebben ons om die reden aangesloten bij Fiscount; zij hebben diverse specialisten in huis op wie wij in voorkomende gevallen een beroep kunnen doen.’
Vooruitblik
Hoe kijken jullie naar de toekomst? ‘We hebben een leuk team. Onze oudste partner is nu 67, maar wil nog graag een paar jaar door. Toch zullen we het opvolgingsscenario wel een keer moeten inkleuren. Dat kan op diverse manieren. Zo is samenwerking met andere kantoren natuurlijk ook een optie, voor een bredere basis, maar dan wel graag met behoud van onze eigen zelfstandigheid.’ Voogt is ervan overtuigd dat het MKB duidelijk behoefte heeft aan kantoren à la Scherpenhuizen voor administratieve en fiscale dienstverlening; laagdrempelig, betaalbaar, goede kwaliteit. Middelgrote en grote kantoren gaan het in zijn optiek niet redden. ‘Zij zijn niet voor niets op zoek zijn naar administratiekantoren om het werk te doen waar zij zelf te duur voor zijn. En ja, ze hebben ons ook wel eens benaderd, maar wij vinden zelfstandigheid een groot goed.’
Geef een reactie