De detailhandel heeft in 2015 de stijgende lijn gevonden. Na een verwachte omzetgroei van 1,5% in 2015 stijgt de omzet in 2016 met 2%. Daarmee laat de sector het dal stapje voor stapje achter zich. Sneller groeien is echter lastig. Dit melden onderzoekers van de ING. De groei zal naar verwachting niet integraal terechtkomen bij de stenen retail. De verwachting is dat online retail sterker groeit.
Huishoudens kijken kritisch naar wat ze uitgeven en de verwachting over de eigen financiële situatie in 2016 is gematigd. Met lagere prijzen proberen veel winkeliers de consument te verleiden.
Non food: einde aan vrije val
Het non-food segment wist in 2014 de vrije val, waarin het zich sinds de crisis in bevond, te stuiten. In 2015 is eindelijk sprake van groei. De omzet stijgt naar verwachting met 1,5%. Die trend zet volgend jaar door (+2%), gesteund door economische groei en toenemende koopkracht. Toch zijn veel winkeliers binnen non-food niet zonder zorgen. Het aantal artikelen dat over de toonbank gaat stijgt weliswaar, maar de prijzen dalen. De druk op de marge blijft daarom aanwezig en leidt in verschillende branches tot consolidatie van winkels en winkelketens.
Detailhandel met kleine stapjes naar hogere omzet
Omzetontwikkeling ten opzichte van voorgaande jaar
Bron: CBS, *ramingen ING Economisch Bureau
Food de stabiele factor
De afgelopen jaren was het food segment, en dan vooral de supermarktbranche, de stabiele factor in de detailhandel. Er is in 2015 sprake van stabiele groei met een omzetstijging van 1,5%. Die stabiliteit zorgt echter ook dat supermarkten beperkt profiteren in periodes waarin de consument de portemonnee makkelijker trekt. Momenteel weten restaurants bijvoorbeeld veel sterker mee te liften op de gunstige economische omstandigheden. De verwachting is dat de omzetgroei van supermarkten in 2016 met 2% gematigd is.
Hogere versnelling nog niet gevonden
Positief is dat zowel food als non-food groeien in 2015 en 2016. Het blijkt echter lastig een versnelling hoger te schakelen. Dit heeft sterk te maken met het feit dat consumenten bezig zijn hun financiële situatie op orde te krijgen. Daarin lijkt vooruitgang te worden geboekt. Desondanks beoordelen veel huishoudens hun financiële situatie gedurende 2015 nog steeds als negatief. Consumenten zijn dus kritisch op hun huidige uitgaven.
Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail bij ING: ‘We zien een trend naar bewuster en meer verantwoord consumeren. Bezit lijkt minder belangrijk. Voor non-foodproducten zijn het delen van goederen of de aanschaf van tweedehands producten interessante alternatieven. Ook vindt een verschuiving plaats van bestedingen aan kleding en auto’s naar voeding en vrije tijd.’
Geef een reactie