Training en ontwikkeling van vaardigheden is voor het MKB van groot belang om goed te kunnen inspelen op de trends. Dit en meer blijkt uit de rapportage ‘Trends en hun betekenis voor het MKB’ dat door onderzoeksbureau Panteia is gepubliceerd.
In de studie zijn de belangrijkste trends op een rij gezet voor de volgende typen MKB-bedrijven: ZZP’ers, jonge bedrijven, innovatieve bedrijven en overige bedrijven.
Het bieden van maatwerk en snel kunnen meebewegen met marktontwikkelingen wordt door alle MKB-bedrijven als belangrijke trend en vooral als kans gezien. Ook het toenemend belang van ondernemerschap wordt door MKB’ers als een top-5 trend beschouwd die vooral kansen oplevert.
Zowel het belang van trends als thema’s verschillen in de perceptie van bedrijven in ieder type MKB-bedrijf sterk, zo blijkt uit het onderzoek. Dat betekent volgens de onderzoeker overigens niet dat het ene type MKB-bedrijf meer gelijk heeft dan het andere. Het betekent wel dat voor de effectiviteit van beleid rekening moet worden gehouden met overeenkomsten, maar vooral met de verschillen tussen de typen.
Overeenkomsten tussen MKB-typen
- Het bieden van maatwerk en snel kunnen meebewegen met marktontwikkelingen springt er als trend duidelijk bovenuit. Alle MKB-typen beschouwen deze trend als zeer belangrijk en als een kans.
- Ook het toenemend belang van ondernemerschap wordt door alle MKB-typen als een top-5 trend beschouwd die vooral kansen oplevert.
- Het groeiend aandeel van senioren – een interessante doelgroep met koopkracht – wordt eveneens door drie van de vier typen als belangrijke trend en kans beschouwd.
- Ook het toenemend gebruik en belang van internet wordt door drie van de vier typen als belangrijke trend gezien, maar vooral als risico.
- Alle MKB-typen geven aan dat het thema ‘Training en ontwikkeling van vaardigheden’ van groot belang is om goed te kunnen inspelen op de belangrijkste trends.
Verschillen tussen MKB-typen
- Voor jonge bedrijven zijn het toenemend gebruik/belang van internet en het groeiend aandeel senioren veel minder belangrijk als trend dan bij de andere MKB-typen het geval is. In mindere mate geldt dit ook voor het toenemend belang van social media.
- Jonge bedrijven kennen daarentegen veel meer waarde toe aan de trends ‘Business- en verdienmodellen verouderen steeds sneller’, ‘Maatwerkproductie vindt steeds vaker dichtbij de markt plaats’ en ‘Flexibilisering van personeel en huisvesting wordt steeds belangrijker’.
- Verder heeft alleen het MKB-type overige bedrijven last van de trend ‘Wet- en regelgeving lopen achter de feiten aan’.
- Jonge bedrijven hechten veel waarde aan nieuwe business-/verdienmodellen en aan strategische samenwerking om goed te kunnen inspelen op de belangrijkste trends.
- Voor overige bedrijven vormt het thema ‘Kostenbesparingen / efficiency’ juist het beste antwoord op de voor dit MKB-type belangrijkste trends.
- Innovatieve bedrijven geven aan dat ‘Innovatie / R&D en kenniscreatie’ het belangrijkste thema vormt om in te spelen op voor dit type belangrijkste trends.
- Bij ZZP’ers scoren na het thema ‘Training en ontwikkeling van vaardigheden’ de thema’s ‘Kostenbesparing / efficiency’ en ‘Flexibilisering van productie / organisatie’ relatief hoog.
Geef een reactie