We konden erop wachten. Kamervragen n.a.v. de onvoldoende die de Belastingtelefoon van de Consumentenbond kreeg voor de wijze waarop zij vragen van belastingbetalers afhandelt. D66 kamerlid Steven van Weyenberg heeft er vragen over gesteld aan staatssecretaris Wiebes.
Belangrijkste vraag die D66 stelt n.a.v. de berichtgeving over de onvoldoende voor de Belastingtelefoon is natuurlijk hoe lang het duurt voordat de Belastingtelefoon wel een voldoende scoort en welke maatregelen daartoe nodig zijn. De andere vragen klinken obligaat, zoals: ‘Deelt u de mening dat de Belastingtelefoon correcte en volledige informatie dient te verstrekken aan bellers?’ Ander belangrijk aspect is dat er blijkbaar een stevige discrepantie is tussen de bevindingen van de Consumentenbond: Belastingtelefoon scoort onvoldoende, en het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau IPSOS – in opdracht van het ministerie van Financiën – dat aangeeft dat 89% van de aan de Belastingdienst gestelde vragen goed wordt beantwoord.
Kansberekening
Overigens kunnen ook bij die resultaten vragen woren gesteld. 11% van de antwoorden – oftewel 1 op 9 vragen – worden blijkbaar verkeerd of onvoldoende beantwoord. Ook dat is nog steeds geen resultaat om trots op te zijn. Even andersom: een kans van één op de negen oftewel wanneer 11% van de Nederlanders een foutieve belastingaangifte doen betekent dit dat er heel veel belastingplichtigen zijn die hetzij te veel, hetzij te weinig betalen.
Geef een reactie