Veranderingen bij ICT-leveranciers in de accountancybranche volgen elkaar in hoog tempo op. Niet alleen de cloud prikkelt leveranciers tot verandering, maar ook nieuwe toetreders, nieuwe producten en klanten die eisen dat koppelingen steeds beter worden gefaciliteerd. Maar wat betekent deze dynamiek onder softwareleveranciers nu eigenlijk voor je eigen kantoor? Welke keuzes moet je maken? Dat is knap lastig wanneer je de roadmaps van je voorkeursleveranciers niet kent.
All-in-one en ‘best-of-breed’
De meeste toetreders kun je classificeren als ‘best-of-breed’. In korte tijd ontwikkelen ze een slimme oplossing voor een deelproduct of deelprobleem. Ze doen waar ze goed in zijn, en ze zorgen ervoor dat ze hun oplossing gemakkelijk kunnen koppelen binnen de bestaande softwareomgeving van het accountantskantoor. Zelfs Unit4 en AFAS Software, bekende all-in-one aanbieders, hebben in de praktijk veelvuldig deelproducten van andere leveranciers om zich heen. Toch levert de invulling van een best-of-breedscenario, inclusief het beheer van alle integraties en koppelingen, regelmatig hoofdbrekens op voor kantoren. Hier zie je overigens ook een zekere tegenstrijdigheid: klanten hebben meer behoefte aan losse online producten, maar tegelijkertijd streven ze geïntegreerde processen na vanuit het oogpunt van efficiency en procesoptimalisatie. Niet voor niets springen sommige nieuwe spelers in dat gat (zoals DAPAS met de DAPAS Proces Monitor), om die behoefte in te vullen.
Turbulentie
De ontwikkelingen in het ICT-landschap staan voor dynamiek, die zich typeert door onrust. Zo heeft een grote groep accountantskantoren recent – soms halsoverkop – moeten veranderen van fiscale software. Niet omdat het kon, maar omdat het moest. Het geeft accountantskantoren dan ook een wrange bijsmaak om gevoelsmatig ‘overgeleverd’ te zijn aan de ontwikkelingen bij de gecontracteerde partijen. Kijken we naar de veranderingen die Kluwer, CaseWare, Exact en Acuity aankondigen, dan zou het huidige aanbod van all-in-one leveranciers er in 2018 weleens heel anders uit kunnen zien.
Waar gaat het heen?
Om een beter beeld te krijgen bij de plannen van de grote aanbieders in de markt, introduceert DOCCO op de Accountancy Expo een nieuw programmaonderdeel: de ‘future vision’. Het idee hiervoor is ontleend aan de jaarlijkse inspiratievideo’s van Microsoft. Leveranciers vertellen u hier kort en bondig wat hun visie en roadmap is voor de komende jaren. Zo bespreekt Martin van Vliet hoe zij Exact Online als een soort ‘ecosysteem’ willen laten evolueren tot een transparant 3.0-platform. Leonie van den Heuvel (Yuki) focust in haar future vision specifiek op robotic accounting. Yuki creëert een meedenkend boekhoudsysteem, dat de ondernemer en zijn accountant kan mobiliseren. Naast Yuki en Exact schetsen nog zes andere leveranciers hun toekomstplaatje.
Aanmelden voor de Accountancy Expo kan via www.accountancyexpo.nl. AV-lezers kunnen zich gratis aanmelden door het gebruik van deze code: ‘av_bxbs73’.
Geef een reactie