Het herstel in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf schakelt naar een hogere versnelling: in 2015 steeg de omzet gemiddeld met 5% (+4% in 2014). Vooral de bouw en de horeca deden het in dit opzicht goed.
Dat blijkt uit de benchmarkdatabase Branche in Zicht (BiZ) van SRA. De 370 SRA-kantoren hebben meer dan 50% van alle MKB-bedrijven als klant. De BiZ-database brengt de jaarrekeningen van al die MKB-bedrijven samen.
Groei op alle fronten
Het Nederlandse bedrijfsleven zit op alle fronten in de lift. Voor het tweede jaar op rij kwamen er over de hele linie positieve cijfers uit de bus. Zo blijkt dat de omzet bij 58% van de MKB-ondernemers is gegroeid of in elk geval gelijk is gebleven en dat de winstgevendheid per saldo verder is verbeterd. Wel zijn de verschillen tussen de branches behoorlijk: de bouw en de horeca deden het relatief goed, terwijl de zorgsector en specialistische zakelijke dienstverleners achterbleven.
Bouw
Na zware jaren was de bouw in 2015 de belangrijkste groeisector van Nederland. Het productievolume nam met 7% toe. Dit kwam vooral door de nieuwbouwproductie, maar ook ‘herstel en verbouw’ zijn flink gegroeid. De bedrijven in de bouwsector zagen de netto-omzet in 2015 met ruim 9% toenemen. Daarmee deed de bouw het beter dan het totale MKB (+5,1%). Verder kwam het eigen vermogen ruim 11% hoger uit dan een jaar eerder en liet de winstgevendheid met 56,3% een enorme verbetering zien.
Grote onderlinge verschillen
Ondanks het herstel kon niet ieder bouwbedrijf profiteren van de groei in de sector. Vier van de tien bouwbedrijven zag de netto-omzet dalen in 2015, terwijl bij zes van de tien de omzet gelijk bleef of steeg. Diezelfde ontwikkeling zag je ook bij de winst. Bij ruim 38% van de bouwbedrijven was de winst gedaald en bij 61,4% gelijk gebleven of gestegen.
Horeca
De horeca liet in 2015 de sterkste omzetgroei in jaren zien en liet de andere branches duidelijk achter zich. Horecabedrijven profiteren van de aantrekkende economie, een grotere stroom toeristen en de groeiende koopkracht bij consumenten. Ook de zakelijke markt verbetert; bedrijven maken weer geld vrij (zij het beperkt) voor evenementen buiten de deur. Wel nemen de verschillen tussen de grote steden, aantrekkelijke winkelsteden en toeristische trekpleisters en de overige horecagebieden toe.
Winststijging bij hogere kosten
De omzetgroei in de horeca kwam in 2015 gemiddeld uit op 10%, versus 4% een jaar eerder. De winst steeg gemiddeld met 38%, bij een relatief forse toename van de bedrijfskosten (+7,1%, versus +2,1% voor het MKB als geheel. De huisvestingskosten stegen met bijna 10%, terwijl deze in 2014 waren gedaald. De personeelskosten liepen met 8% op. Het eigen vermogen nam tot slot met gemiddeld bijna 30% toe.
Geef een reactie