Staatssecretaris Wiebes van Financiën informeert de Tweede Kamer over vragen over de elektronische berichte box. ‘Persoonlijk contact met de overheid moet voor de burgers mogelijk blijven.’
In zijn antwoorden heeft de staatssecretaris onder andere aangegeven dat de Belastingdienst werkt aan beschikbaarheid van digitale kanalen voor alle voorkomende zaken die burgers en bedrijven met de Belastingdienst doen, inclusief het verkrijgen van correcte informatie over hun verplichtingen en aanspraken.
E-mail is niet veilig genoeg
De Belastingdienst maakt beperkt gebruik van e-mail voor communicatie met burgers en bedrijven, omdat dit kanaal niet geschikt en veilig genoeg is voor het uitwisselen van berichten waarin (gevoelige) persoons- en fiscale gegevens zijn opgenomen.
Persoonlijk contact blijft mogelijk
Verder geeft de staatssecretaris aan dat er altijd mogelijkheden zullen blijven om telefonisch of aan de balie contact te hebben met een medewerker voor hulp bij het regelen van belasting- of toeslagzaken. Deze hulp omvat ook het ondersteunen van mensen bij digitaal berichtenverkeer. Voor mensen die echt niet uit de voeten kunnen met digitaal verkeer en voor wie de ondersteuningsmogelijkheden ook geen soelaas bieden, blijft de mogelijkheid bestaan om op verzoek een papieren kopie van digitale berichten te ontvangen.
Geef een reactie