Countus Groep kijkt terug op een goed verlopen jaar. De totale omzet van de groep bedraagt nu bijna € 45 miljoen (€47,4 miljoen in 2014). De omzet per fte is met ruim 3% gestegen.
De nettowinst steeg met € 1,6 miljoen bij de adviesorganisatie in Noord-, Oost- en Midden- Nederland. Een direct gevolg van efficiënter werken in combinatie met meer omzet uit advies, aldus het accountants- en adviesbureau. In 2015 heeft de organisatie zelfsturende teams ingevoerd en belangrijke ondersteunende ICT-systemen vernieuwd. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de organisatie weer slagvaardig en winstgevend is.
Gestage groei klantenportefeuille
‘Onze klantenportefeuille is gestaag blijven groeien’, vertelt Bob Seemann, directievoorzitter van de Countus Groep in Zwolle. ‘Dan doe je echt wel iets goed in deze markt. Dat blijkt ook wel uit het grote aantal nieuwe klanten dat we ook dit jaar al mochten verwelkomen. Niet verwonderlijk dus dat Countus dit jaar in de top 3 van beste accountantskantoren uit de bus kwam bij de Accountancy Awards’, aldus Seemann.
De directievoorzitter vervolgt: ‘Countus wil graag om de hoek en dichtbij de klant zitten. Dit betekent dat we veel kleine teams hebben gevormd die in de regio werkzaam zijn. Dichtbij de klant, maar wel met hoogwaardige expertise op alle deelterreinen van de bedrijfsvoering van zijn onderneming. Daarin past ook de opstart van nieuwe teams in regio’s waar we nog niet sterk lokaal verankerd zijn’.
Diverse vacatures
De verschillende onderdelen van de Countus Groep hebben daarom diverse vacatures openstaan. ‘Het grote aantal zelfsturende teams dat regionaal werkzaam is in ons verzorgingsgebied biedt namelijk ook mooie carrièreperspectieven voor jong talent.’ aldus Seemann, ‘We merken dat wij daardoor een aantrekkelijke werkgever zijn, zeker voor talent dat verder kijkt dan administratieve dienstverlening alleen’.
Omzet per FTE
Countus zag vorig jaar de omzet per fte met ruim 3% stijgen. Het aantal fte’s per 1 januari 2016 is ten opzichte van 1 januari 2015 met 7,1% gekrompen. Dit is voor het overgrote deel het gevolg van natuurlijk verloop eind 2014 en begin 2015, zo laat de adviesorganisatie weten.
In 2014 behaalde de Countus Groep een omzet van € 47,4 miljoen. De omzet groeide toen met 5,1%.
Robert van Geenhuizen zegt
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd voor Countus. Ik blijf met wel verbazen over de rooskleurigheid van dit soort berichten. Als businesstateeg wil ik banadrukken dat omzet niets zegt of het goed of slecht gaat met een bedrijf. De enige goede indicatie is winstgevendheid. Als je structueel winstgevender bent dan andere bedrijven in dezelfde branche is dit een indicator van een duurzame goede strategie. Je kunt immers meer investeren dan je concurrentie als je gemiddeld meer over hebt. Dus leuk dat de omzet is gegroeid, maar als er onder de streep minder is overgebleven of de concurrentie meer onder de streep over heeft gehouden, gaat het helemaal niet beter. Dus als de strategie van Countus, dichtbij de klant zitten, structureel meer winstgevenheid gaat opleveren, dan mag met recht de champagnefles open en kunnen we spreken over het was een succesvol jaar. Echter zie ik dit niet gelijk gebeuren, omdat dicht bij de klant zitten ook kosten met zich mee brengt. Dit hoeft niet uiteraard, omdat het ook kostenvoordelen kan oplveren, maar een helder plaatje of dit een goede strategie is is niet gelijk helder. Ik hoop dat Countus in iede rgeval dit soort zaken in acht neemt en berekend heeft. Ik zou het geweldig vinden als er volgende jaar een kop is zoals deze: “Countus weet structureel meer winstgevnedheid te behalen dan in de branche door nieuwe strategie”.