Financiële dienstverleners worden geconfronteerd met talloze uitdagingen. ‘Toch creëren deze uitdagingen ook een markt die enorme kansen biedt voor een competitieve herpositionering’, zeggen Robert Charlier en Jessica Molina van PwC.
Financiële dienstverleners hebben onder meer te maken met kritische klanten en met snelle FinTech-start-ups die bestaande businessmodellen ontwrichten. Daarnaast worden ze geconfronteerd met een continue druk van de financiële toezichthouders en met de druk van binnenuit om de kosten laag te houden, vraagt de maatschappij dat ze steeds meer ‘agile’ werken en moeten ze ook nog vertrouwen terugwinnen.
Kansen voor herpositionering
‘Toch creëren deze uitdagingen ook een markt die enorme kansen biedt voor een competitieve herpositionering’, zeggen Robert Charlier en Jessica Molina van PwC. ‘De manier waarop een organisatie menselijk kapitaal bindt, ontwikkelt, beloont en behoudt, is van cruciaal belang bij de aanpak van uitdagingen en het benutten van kansen.’
Nieuwe vaardigheden
Dit blijkt ook uit het PwC-rapport The power to perform: human capital 2020 and beyond. Door de enorme verstoringen binnen de financiële sector – technologisch, regelgevend en politiek – en de snel verschuivende verwachtingen van de klant, bestaat er een behoefte aan een ander type medewerker. Die heeft andere vaardigheden en beschikt over een innovatieve en flexibele mindset. Een financiële instelling moet daarop nieuwe manieren zoeken om medewerkers te rekruteren, te motiveren en te organiseren.
Stappenplan naar de toekomst
Hoe zorgen financiële instellingen er nu voor dat ze het talent krijgen dat nodig is om in de toekomst succesvol te zijn? In het rapport staan zeven prioriteiten:
- Werk aan herstel van vertrouwen en de missie van de organisatie.
- Ontwikkel dynamische planningsmodellen voor een flexibele personeelsbezetting.
- Creëer digitale marktplaatsen en uitwisselingsplaatsen voor talent.
- Werp een frisse blik op opleiding en ontwikkeling van vaardigheden (L&D).
- Digitaliseer de werkplek ter stimulering van de productiviteit.
- Integreer human capital data analyses in belangrijke zakelijke beslissingen.
- Kijk opnieuw naar beloningsmodellen – beloon de werkelijke bijdrage aan de waardecreatie van de onderneming.
Nieuwe manieren om mensen te (ver)binden
De huidige ontwikkelingen vragen ook nieuwe manieren om medewerkers aan te trekken, te verbinden en te behouden. ‘Zo transformeert technologie de manier waarop mensen werk zoeken, ze organisaties beoordelen en waarop ze door mogelijk toekomstige werkgevers worden beoordeeld’, zegt Charlier. ‘Werkgevers kunnen bijvoorbeeld denken aan het gebruik van gametechnologie voor werving en selectie’, voegt Molina toe, ‘maar ook aan het opnieuw organiseren van werk door bijvoorbeeld een banenmarkt te creëren waar vraag, aanbod en recencies bij elkaar komen’.
In het rapport staan nog enkele manieren om mensen te (ver)binden:
- Scout jong talent voortijdig en ontwikkel de juiste vaardigheden door een nauwere samenwerking met onderwijsinstellingen voor een betere aansluiting op voor het bedrijfsleven relevante competenties.
- Digitaal verbonden medewerkers door inzet van technologie, waardoor op afstand ‘samengewerkt’ kan worden: de virtuele teams.
- Werken met kunstmatige intelligentie als element van een hybride personeelsbestand van mensen en robots.
Geef een reactie