De medewerkers van SRA-kantoren hebben “kwaliteit” op het netvlies. Zo blijkt uit de SRA-Cultuurscan die tot nu toe 32 kantoren hebben afgerond. Ruim 80 procent geeft aan dat het afgeleverde werk ook voldoet aan de kwaliteitseisen van het kantoor. Een aandachtspunt is de mindere flexibiliteit in samenstelling van teams om soms de juiste kwaliteit te kunnen leveren als de opdracht daarom vraagt.
Het is een van de maatregelen uit het rapport ‘In het publieke belang’. Voor 1 oktober 2016 moeten accountantskantoren aantoonbaar bezig zijn met cultuur en kwaliteit. SRA heeft hiervoor voor haar leden de Cultuurscan ontwikkeld. Tot nu toe hebben 32 kantoren deze scan afgerond, 50 kantoren volgen binnenkort.
Kwaliteit is onderwerp van gesprek
Negentig procent van de respondenten geeft aan dat “kwaliteit” onderwerp van gesprek is. Voor de controlepraktijk ligt dit percentage zelfs op ruim 95 procent. Ruim 80 procent van alle disciplines geeft aan dat aangiftes en salarisstroken aan de kwaliteitseisen van het kantoor voldoen. Voor accountantsrapporten en controleverklaringen ligt dit percentage net iets lager. Een aandachtspunt is de mindere flexibiliteit in samenstelling van teams om soms de juiste kwaliteit te kunnen leveren als de opdracht daarom vraagt.
Leidinggevende is prima aanspreekbaar
De aansturing van het personeel, vaak door vennoten, wordt als positief ervaren. Ruim 90 procent van de respondenten geeft te kennen dat hun leidinggevende prima aanspreekbaar is en oprecht geïnteresseerd is in kwaliteit. Dit geldt ook voor junioren: ruim driekwart is van mening dat zij goed begeleid worden door senior-medewerkers. De beloning van werknemers geschiedt op basis van objectieve criteria, echter is deze volgens hen nog niet gekoppeld aan kwaliteit. Theo Reuters, hoofd HRM bij SRA: ‘In de vernieuwde SRA-Beoordelingssystematiek speelt kwaliteit een prominente rol. Dit kan uitkomst bieden.’
Onderlinge communicatie en sfeer
Belangrijke informatie over het werk wordt onderling gedeeld en de samenwerking verloopt ook redelijk tot goed, zo blijkt uit de scan. SRA-bestuurslid Roland Ogink: ‘Het blijkt prettig werken op een MKB-kantoor. Ruim 85 procent helpt elkaar gevraagd of ongevraagd. Bijna iedereen ervaart een goede balans tussen werk en privé. Ook het opnemen van vrije dagen of ziekmelding levert geen discussie op.’ Medewerkers vinden het wel lastig om met elkaar te praten over eigen tekortkomingen, dilemma’s en spanningen of het niet-functioneren van het team.
Resultaatgericht- of mensgerichte organisatie
Het personeel is doordrongen van het feit dat de beeldvorming over kwaliteit van de beroepsgroep naar buiten toe belangrijk is. Dit geldt zeker voor de controlepraktijk, meer dan 80 procent geeft dit aan. Driekwart geeft aan dat de geboden opleidingen aansluiten bij hun behoefte en dat het bedrijf actief investeert in hen om volwaardige beroepsbeoefenaars te worden. Strategie, missie en visie van het kantoor is bij meer dan driekwart van het personeel bekend. Meer dan de helft vindt de organisatie met name resultaatgericht, een kwart ervaart een mensgerichte cultuur.
Geef een reactie