Voor MKB’ers uit de zakelijke- en financiële dienstverlening is een match met de organisatiecultuur verreweg het belangrijkste criterium voor het aannemen van een sollicitant. Zo blijkt uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction.
Ruim tachtig procent van de MKB’ers vindt de “klik” het belangrijkst bij het aannemen van een nieuwe werknemer. Werkervaring, opleiding en vakkennis volgen op afstand. Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique over het hoge percentage: ’Het valt niet alleen op, maar zet ook aan om eens met een frisse blik naar sollicitatieprocedures te kijken. De “klik” is misschien wel makkelijker te ontdekken tijdens een speeddatesessie, dan tijdens een traditioneel sollicitatiegesprek.’
Netwerken van de professionals
De bedrijven maken met name van de netwerken van de professionals zelf en dat van hun collega’s gebruik bij het aannemen van een nieuwe kracht. Daarnaast schakelt 42 procent een intermediair of uitzendbureau in.
Bedrijfscultuur als onderscheid
Ruim de helft van de MKB’ers in de zakelijke- en financiële dienstverlening zet de bedrijfscultuur in om zich te onderscheiden van de concurrent. Ook het bieden van veel eigen verantwoordelijkheid is een lokkertje voor de sollicitant.
Geef een reactie