Wil Nederland blijven profiteren van de economische groei in het buitenland, dan wordt het des te belangrijker dat onze bedrijven zich internationaal vestigen. De toenemende productie in de lokale markt en de verdienstelijking van economieën vragen ook om een sterkere lokale vertegenwoordiging. Dit staat in de publicatie ‘Over de grens’ van ING Economisch Bureau.
Ongeveer 36% van de bedrijven exporteert naar het buitenland. Naar schatting hebben nu echter hooguit een paar procent hiervan een buitenlandse vestiging. In de groep ZZP’ers exporteert 9% van naar het buitenland en heeft minder dan 1% een buitenlandse vestiging.
Een succesvolle internationale vestiging versterkt niet alleen het bedrijf zelf. Ook de Nederlandse economie profiteert ervan. Jurjen Witteveen, senior econoom bij ING Economisch Bureau: “Aansturing van het buitenlandse netwerk zorgt voor banen bij het hoofdkantoor. Maar belangrijker nog is de versterking van het product- en dienstenaanbod van het bedrijf. Dit leidt vaak ook tot meer exportopdrachten voor de Nederlandse vestiging”. Ten slotte vergroten terugvloeiende winsten in het geval van Nederlandse aandeelhouders het nationaal inkomen. Via consumptie en investeringen komt dit deels weer terug in de reële economie.
Geef een reactie