• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » In zes stappen naar een ESG-strategie die echt waarde toevoegt

In zes stappen naar een ESG-strategie die echt waarde toevoegt

Accountancy

29 februari 2024 door Sdu

Wanneer je als bedrijf met succes wilt verduurzamen, heb je een gedegen plan nodig: een strategie op het gebied van Environmental, Social en Governance issues (ESG). Een ESG-strategie vormt een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie en zet niet alleen een stip op de horizon, maar concretiseert ook welke thema’s relevant zijn.

En daarbij: het geeft precies aan hoe op deze thema’s de positieve impact van de onderneming vergroot wordt en de negatieve verkleind. In een goede ESG-strategie zijn commerciële en ESG-belangen in balans, waardoor op de lange termijn echte waarde wordt gecreëerd voor zowel het bedrijf als de context waarin het opereert. Maar hoe kom je nu tot zo’n strategie? Dit artikel is een samenvatting van de handreiking die Empact voor Sdu heeft ontwikkeld.

Zes stappen voor ESG-strategie

Er zijn geen wettelijke vereisten waaraan een ESG-strategie moet voldoen, zoals we die bijvoorbeeld wel kennen als het gaat om rapporteren. In de praktijk zie je dan ook een grote verscheidenheid aan strategievormen en uitwerkingen, en de meest gebruikte modellen veranderen ook in de tijd. Wel zie je dat bij het ontwikkelen van iedere goede ESG-strategie een aantal vaste stappen doorlopen wordt, zoals samengevat in Figuur 1. In het vervolg van dit artikel bespreken we per stap wat deze precies inhoudt, waarom hij van belang is en hoe je dit aan kunt pakken.

Figuur 1 De zes meest voorkomende onderdelen van een ESG-strategie

1. Consolidatiefase

In deze eerste fase dient de juiste koers bepaald te worden voor de te ontwikkelen ESG-strategie. Hierin wordt een samenvattend en geconsolideerd overzicht van onderstaande bronnen gecreëerd, zodat een goed beeld ontstaat van de onderneming en de omgeving waarin deze opereert:

  • Standpunten van stakeholders. Het betrekken van zowel interne als externe stakeholders geeft inzichten in de verschillende perspectieven met betrekking tot het huidige en toekomstige functioneren van de onderneming.
  • Contextuele analyse. Bij de totstandkoming van de materialiteitsanalyse wordt een diepgaande contextuele analyse uitgevoerd die een grondig begrip geeft van de onderneming, haar bedrijfsmodel, de waardeketen en bedrijfsactiviteiten. Daarnaast worden praktische aspecten onderzocht, zoals de rol van de ESG-verantwoordelijke, de governance, het beloningsbeleid voor de directie(s) en de huidige communicatie over de strategie.
  • Materiële thema’s. De output van de dubbele materialiteitstoets beschrijft waar in haar bedrijfsmodel, haar eigen activiteiten en haar toeleverings- en afzetketen de materiële impact, risico’s en kansen geconcentreerd zijn. Deze geven een duidelijk signaal af: rondom deze thema’s zal een onderneming aan de slag moeten om hun negatieve impact te minimaliseren. Daarnaast is in kaart gebracht welke rapportageverplichtingen moeten worden nagekomen in het kader van de CSRD.
  • GAP-analyse. Deze analyse biedt inzicht in wat de onderneming momenteel nog niet heeft opgenomen in haar beleid met betrekking tot de governance, strategie, impact, risico’s, kansen, doelen, KPI’s en rapportage van resultaten.

Een consolidatie van bovenstaande input geeft een helder en betrouwbaar overzicht van het huidige speelveld. Dit helpt om een duidelijk onderscheid te maken tussen externe en de interne factoren. Dit kan gedaan worden met behulp van diverse methoden:

  • Het 7S-model van McKinsey om informatie binnen de interne onderneming te consolideren.
  • De DESTEP-methode om externe factoren te categoriseren (demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch). Eventueel kan dit worden aangevuld met externe ontwikkelingen op het gebied van concurrentie, internationalisering en ethiek.
  • Een SWOT-analyse om duidelijk een overzicht te maken van de interne sterkten en zwaktes en de externe kansen en bedreigingen. De conclusies uit deze analyse komen veelal overeen met de materialiteits- en GAP-analyse waaruit kansen, risico’s en impact naar voren komen.

2. Ambitiebepaling

Een tweede integraal onderdeel van het opstellen van de ESG-strategie is de ambitiebepaling, vertaald in de visie en de missie van een onderneming. Deze kernelementen moeten begrijpelijk en voelbaar zijn bij iedereen in de onderneming. Om deze scherp te krijgen, kan het helpen de volgende vragen concreet te beantwoorden.

  • Missie (of ‘purpose’). Wat is onze rol in de wereld? Waarom bestaan wij als onderneming? Wat willen we veranderen in de wereld? Wat voor impact willen wij maken? Waarom zetten wij ons in voor ESG?
  • Visie. Hoe zien wij de wereld van morgen voor ons? Welke ESG-ontwikkelingen zien wij? Wanneer willen wij onze purpose bereiken? Hoe gaan we onze missie en visie behalen?

Een voorbeeld van AirFranceKLM: ‘At the forefront of a more responsible European aviation, we unite people for the world of tomorrow.’ Hieruit spreekt een zeker realisme dat rechtstreeks gerelateerd is aan ESG en tegelijkertijd een hoger doel geeft van de ondernemingsactiviteiten door het benoemen van ‘unite people’.

3. Waardecreatie definiëren en concretiseren

De visie en missie geven richting aan de verdere strategieontwikkeling van de onderneming, waarin langetermijn-waardecreatie centraal staat. Om het creëren van waarde te concretiseren, wordt gebruik gemaakt van een waardecreatiemodel. Een waardecreatiemodel plaatst de input, de operatie van een onderneming, de geleverde output en de impact van deze output in perspectief.

Er zijn verschillende waardecreatiemodellen die gebruikt kunnen worden. Een voorbeeld van zo’n model is het interactieve model van chemieconcern BASF. Dit model omvat naast financiële waarde ook milieu- en sociale waarde. Een waardecreatiemodel kan daarmee dus gebruikt worden om inzichten te geven in het verdienmodel van een onderneming, de respectievelijke waardeketen, relaties en huidige kosten en inkomstenstructuur. Ondernemingen die succesvol zijn in het formuleren en concretiseren van hun waardecreatie zijn in staat om hun missie en visie op een duurzame en ethische manier te vervullen, wat resulteert in lange termijn succes voor zowel het bedrijf zelf, de maatschappij en de planeet.

4. Strategische doelen stellen

In de onderdelen 1, 2 en 3 komen de strategische prioriteiten van een onderneming naar voren. Op basis hiervan dient vervolgens een richting te worden bepaald op het gebied van E, S en G. Dit doe je door deze strategische prioriteiten te vertalen naar strategische doelen. Doelen kunnen specifiek bijvoorbeeld gaan over het reduceren van emissies (E) of het gelijkwaardig behandelen van werknemers (S). Een aantal tips bij het opstellen van doelen:

  • Focus op de ESG-thema’s die het meest belangrijk zijn voor de onderneming, sector en stakeholders.
  • Zorg ervoor dat ESG-doelen zijn geïntegreerd in de algehele bedrijfsstrategie, in plaats van geïsoleerd te opereren.
  • Wees bereid de doelen aan te passen als de omstandigheden veranderen en herzie deze periodiek.

Het is belangrijk om de strategische doelen op een abstract niveau te houden. Hierdoor blijft de strategie visionair en ambitieus. In een volgende stap kunnen strategische doelen gekoppeld worden aan een strategische planning en verdere operationalisatie.

Voorbeelden:

  • Strategisch doel: geen dodelijke ongevallen in onze gehele waardeketen in 2030.
  • Strategisch doel: in 2030 is onze bedrijfsvoering klimaatneutraal.
  • Strategisch doel: Vanaf 2025 wij zijn voor zowel mannen als vrouwen een aantrekkelijke werkgever.

5. Strategische planning

De uitwerking van de strategie kan op verschillende manieren. Van belang is in ieder geval dat een ESG-strategie intern concreet wordt gemaakt met KPI’s. Hierbij moet duidelijk gemaakt worden wat is de stip op de horizon is en dienen doelstellingen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) te worden geformuleerd. Door een tijdgebonden indicatie te geven is het ook mogelijk om de doelen in een roadmap te plotten. Denk hierbij aan het benoemen van jaardoelen, de belangrijkste activiteiten, het inzetten van mensen en middelen, het ontwerpen van de ondernemingsonderdelen, portfoliomanagement en risicomanagement. Voor een deel kan hierover ook gerapporteerd worden, zoals bijvoorbeeld Enexis doet in Figuur 3.

Figuur 2 Strategische doelen Enexis 2023

6. Integreren ESG in de onderneming

De laatste stap is de integratie van de nieuwe ESG-strategie in de bredere bedrijfsstrategie. In sommige gevallen is ESG een onderdeel is van een volledig nieuw bepaalde bedrijfsstrategie. Maar veel vaker is er een aanpassing van de bestaande bedrijfsstrategie nodig om hier ESG in op te nemen. Indien dit niet gebeurt, loop je het risico op twee losstaande strategieën die elkaar niet versterken of zelfs tegenwerken. Het grootste risico is dat ESG een apart ‘projectje’ wordt, alleen om CSRD-compliant te zijn.

Na de initiële integratie van de strategie volgt al snel de behoefte aan verdere duiding. Wat betekent dit voor de onderneming? Dit noemen wij de operationalisatie van de strategie. Belangrijk is hierbij te noemen dat communicatie hierin een belangrijke rol speelt. Er zijn namelijk verschillen te onderkennen tussen de strategische doelen die intern worden gebruikt, die intern worden gedeeld en extern wordt gecommuniceerd.

De feitelijke strategie en de strategische jaarplannen worden op directieniveau vastgesteld. Deze plannen bevatten zeer gevoelige concurrentie-informatie, waardoor ze strikt vertrouwelijk zijn. Intern wordt daarom vaak gebruikt gemaakt van een vereenvoudigde versie van de strategie. De externe communicatie over de strategie is vaak nog eenvoudiger, met name om de concurrentie niet wijzer te maken. Voor een externe waarnemer kan een strategie dan simpel lijken, maar vergis je niet: er gaat een uitgebreid plan achter schuil. Een goed voorbeeld van deze eenvoudige externe communicatiestrategie is te vinden op de verpakkingen van FrieslandCampina, zoals weergegeven in figuur 4. De drie fundamentele uitgangspunten vormen een eenvoudig maar solide fundament waarop de organisatorische beslissingen worden gebouwd.

Figuur 3 Voorbeeld Strategie FrieslandCampina

Dit artikel is geschreven Martin de Jong, eigenaar en consultant van Empact in samenwerking met Sdu. 


Meer weten over het ontwikkelen van een ESG-strategie? Kijk dan ook eens op JES! Knowlegde voor een verdere verdieping over dit onderwerp. Of wil je meer informatie over hoe wij van Empact jullie kunnen helpen met het creëren van een ESG-strategie waar je écht impact mee maakt? Kijk dan ook eens hier voor meer informatie of neem vandaag nog contact op.

Categorie: Accountancy Tags: ESG, strategie

Tags: ESG, strategie

Gerelateerde artikelen

10 juli 2025

Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 

5 mei 2025

AFM houdt vinger aan de pols bij duurzaamheidsclaims financiële sector

28 februari 2025

Accountants reageren verdeeld op EU Omnibus-pakket 

24 februari 2025

‘Brussel wil ESG-regels voor bedrijven flink afzwakken’

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Relatiebeheerder  
Scab
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant RA
PIA Group
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Controleleider
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Financieel administratief medewerker
Scab
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Agro Accountant
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant mkb
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 47.4k weergaven

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 16.5k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.1k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.7k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen