Telefonisch bezwaren intrekken is niet langer geoorloofd. Dat gaf staatssecretaris Wiebes van Financiën als antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Omtzigt (CDA).
De vragen betroffen de werkinstructie “telefonisch horen” van de Belastingdienst. Volgens die instructie zouden belanghebbende eventuele bezwaren via de telefoon kunnen intrekken. De gesprekken worden namelijk opgeslagen. Dat zou een brief overbodig maken.
Niet in overeenstemming wet- en regelgeving
Volgens Wiebes is dit echter niet in overeenstemming met wet- en regelgeving. De Belastingdienst is telefonisch contact vaker gaan inzetten om tegemoet te komen aan de wens van de samenleving. Bij een eenvoudig bezwaarschrift kan de zaak soms met één gesprek worden opgelost. Toch kan dat niet zomaar. Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moet een bezwaar schriftelijk worden ingetrokken.
De Belastingdienst heeft inmiddels opdracht gekregen om deze manier van werken te beëindigen.
Bron: Ministerie van Financiën
Is het niet een beetje Wiebes bashen wat er nu gebeurd, met de verkiezingen in het vooruitzicht?
Iedereen is het er over eens dat er minder formaliteiten gewenst zijn. Nu werken ze minder formeel (en ze doen daarbij niet iets anders dan de bezwaarindiener wenst, want anders hebben we een héél ander probleem) en worden nu teruggefloten. Gevolg: bezwaarmakers moeten schriftelijk hun eerder ingediend bezwaar intrekken of, als ze daar geen zin in hebben, de belastingdienst moet alsnog het bezwaar afwijzen (dat lijkt dan de logische reactie in de plaats van intrekken) en hebben daaraan meer werk. Daardoor stijgt weer de daaraan bestede tijd, daardoor stijgt de achterstand en dan kunnen we weer verder gaan met Wiebes bashen, want dat kan toch niet waar zijn.
Natuurlijk is de koninklijke oplossing de wet aan te passen en dat telefonisch intrekken wél mogelijk te maken, maar ja…. weer een nieuwe wet, weer meer te bespreken in de Tweede Kamer en die hebben nou ook geen tempo waar je van onder de indruk raakt….