Belastingplichtigen die telefonisch hun bezwaar introkken bij de Belastingdienst en zich hierdoor benadeeld voelen, kunnen zich per direct melden bij de dienst. De bezwaarbehandeling kan dan alsnog worden voortgezet.
Dit staat in een brief die staatssecretaris Wiebes dinsdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Mensen kunnen via de BelastingTelefoon contact opnemen. Vervolgens wordt de formele bezwaarprocedure weer hervat. Het zou gaan om tussen de 80.000 en 160.000 gedupeerden.
In de werkinstructie “telefonisch horen” van de Belastingdienst staat dat belanghebbende eventuele bezwaren via de telefoon kunnen intrekken. De gesprekken worden namelijk opgeslagen. Dat zou een brief overbodig maken. Volgens staatssecretaris Wiebes is dit echter niet in overeenstemming met wet- en regelgeving. Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moet een bezwaar schriftelijk worden ingetrokken.
Werkwijze in overeenstemming Awb
Sinds begin november van dit jaar is de werkwijze van de Belastingdienst in overeenstemming met de Algemene wet bestuursrecht gebracht. Hierin staat dat een bezwaar door een belastingplichtige schriftelijk kan worden ingetrokken. Een mondelinge toezegging tijdens een telefoongesprek dat het bezwaar als ingetrokken kan worden beschouwd is niet rechtsgeldig. Ook niet als de Belastingdienst hiervan een schriftelijke bevestiging heeft gestuurd.
Procedure voortgezet
Telefonische bezwaarmakers in de periode 11 november 2009 en eind oktober 2016 kunnen die zich benadeeld voelen, kunnen zich per direct melden bij de Belastingdienst. Hun bezwaarprocedure kan dan alsnog worden voortgezet.
Geef een reactie