De omzet van KPMG Nederland is in het afgelopen boekjaar stabiel gebleven. De omzet steeg van 452 miljoen euro naar 453 miljoen euro. Inclusief de divisie Tax, KPMG Meijburg, komt de omzet uit op 608 miljoen euro.
Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarverslag over het gebroken boekjaar 2015/2016.
Bij de divisie Audit daalde de omzet met 3,7% naar 251 miljoen euro. Volgens KPMG komt dit door de verplichte kantoorroulatie en de desinvestering van KPMG MKB B.V. Ook de herziening van de klantportefeuille in de auditdivisie is debet aan de dalende omzet, aldus het kantoor. De omzet in de divisie Advisory steeg met 2,9% naar 188 miljoen euro.
Aantal FTE’s
Het aantal FTE’s steeg licht met 0,7% en komt uit op 2.849 FTE. De stijging komt door de groei van 2,4% in het aantal FTE’s binnen de divisie Advisory. Het aantal FTE’s binnen Business Support daalde licht met 1,7%. Dit als gevolg van een herstructurering van de ondersteunende activiteiten. De personeelskosten daalden met 0,6%. Dit komt voornamelijk door de lagere gemiddelde loonkosten per FTE, zo laat KPMG weten.
Winst per partner toegenomen
Het aantal partners is met 8 FTE afgenomen naar 132 FTE. Dit zorgde voor een stijging van de gemiddelde winst per partner van 390.000 euro naar 460.000 euro.
Omzet per FTE
In de Audit divisie werd een gemiddelde netto jaaromzet van 178.000 euro per FTE behaald (vorig boekjaar 183.000 euro). In de Advisory tak lag dit op gemiddeld 212.000 euro per FTE. In het boekjaar 2014/2015 was dit 213.000 euro per FTE.
Werken onder de motorkap
Bestuursvoorzitter Albert Röell stelt dat de sector – en KPMG voorop – zich moet blijven inspannen om het maatschappelijk vertrouwen te herwinnen: ‘Na enkele roerige jaren kijken wij bescheiden, met een zeker gevoel van tevredenheid naar de ontwikkeling van KPMG. Onder de motorkap wordt hard gewerkt. De zichtbare resultaten van de verbeteringen vragen echter tijd. ‘
Verdergaande digitalisering
KPMG, dat in 2017 haar 100 jarig bestaan viert, zet komend jaar de volgende stap in de digitalisering van zijn controle- en advieswerkzaamheden. Ook de komende 3 tot 5 jaar blijft KPMG aanzienlijke investeringen doen in de verdergaande digitalisering van zijn dienstverlening en processen. Röell: ‘We bieden diepere inzichten op basis van data-analyse en streven naar het drastisch reduceren van menselijke fouten in bestaande processen en procedures. Hierbij speelt de inzet van diverse nieuwe technologieën, waaronder cognitieve intelligentie, een belangrijke rol.’
Geef een reactie