U hebt het vast wel meegekregen in de media: de kwestie of de Belastingdienst nu wel of geen gebruik mag maken van de ANPR-gegevens (automatische nummerplaatherkenning). Wanneer de inspecteur via deze ANPR kan achterhalen wanneer een bepaalde auto waar heeft gereden, is het voor hem een eitje om te controleren of een rittenregistratie wel of niet klopt. Maar mag hij deze gegevens wel gebruiken?
Privacyregels
De Hoge Raad heeft op 24 februari beslist dat dit niet mag, omdat dit in strijd is met de privacyregels. Het gaat bij ANPR weliswaar om informatie die de inspecteur ook had kunnen krijgen wanneer hij zelf naast de snelweg was gaan staan, maar omdat de Belastingdienst zo veel ANPR-gegevens verzameld, mag men dit niet gebruiken zonder dat hiervoor een wettelijke basis is. De Hoge Raad heeft de belastingwetten er nog eens uitvoerig op na geslagen, maar geen wet gevonden die als basis voor dit verzamelen kan dienen. Het zal een bittere pil zijn voor de Belastingdienst, maar de Hoge Raad is onverbiddelijk: de ANPR gegevens mogen niet als bewijs gebruikt worden door de inspecteur.
Geen bijtelling?
Is er dan automatisch geen bijtelling? Nee, dat niet, maar een andere rechter moet nu de rittenregistratie beoordelen op basis van de nog overgebleven andere bewijsmiddelen.
Uitspraken
Heleen Elbert
ParaZiet zegt
Als straks de nieuwe regering gaat ontdekken dat het instellen van een kilometerheffing (elders MAUD genaamd) naast een verschrikkelijk grote bak vol schitterende euro’s ook nog rust op de snelwegen gaat opleveren is de wetgeving snel aangepast, ook hiervoor.
R.J. Tuijnman zegt
We hebben al een kilometerheffing: accijns! Ondanks draconische heffingen scheelt dat ook niets qua drukte. Wel in de schatkist, maar daar is het bij al deze maatregelen in wezen om begonnen…