Hoewel webshops de markt lijken over te nemen, zijn fysieke winkels nog steeds concurrerend. Retailers worstelen echter met hun omnichannel aanpak, de manier om de online en de fysieke winkel goed te combineren. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte Digital naar de verwachting van consumenten bij omnichannel retailers.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 600 Nederlandse consumenten. Meer dan 40% daarvan blijkt evenveel voorkeur te geven aan de winkelstraat als aan de online winkelmogelijkheden. 32% gaat nog altijd liever naar een fysieke winkel dan naar de webshop.
Een aantal andere uitkomsten:
- Bezorgkosten zijn voor de consument drie tot zes keer belangrijker dan de leversnelheid, bezorgadres of -moment.
- Beschikbaarheid van producten wint het van kanaalloyaliteit. Tot 45% van de gemiste verkopen bij stock-outs kan voorkomen worden d.m.v. een alternatief aanbod.
- Ruim de helft van de consumenten wil liever eerst de producten ontvangen, alvorens te betalen. Dat is, na iDeal de meest gewenste betaalmethode.
- Consumenten zijn bereid (60%) meer te betalen voor extra service, wanneer ze die nodig hebben.
Deloitte diept in een rapport de verschillende stappen uit die retailers moeten nemen om in hun omnichannel-logistiek de balans te vinden tussen efficiëntie voor gratis standaardlevering en flexibiliteit voor de services die consumenten hier bovenop verwachten. Kijk hier voor meer informatie.
Geef een reactie