Milieucommissies van politieke partijen willen dat er een variabele wegenbelasting komt, dat alle kolencentrales dichtgaan, dat de gaswinning in Groningen minimaal wordt en dat de belastingdruk van arbeid verschuift naar vervuiling en gebruik van grondstoffen. Dat meldt de NOS.
Volgens de omroep leveren commissies van zes partijen met deze voorstellen input voor het regeerakkoord. De voorstellen zouden echter geen formele status hebben.
Wegenbelasting afhankelijk van hoeveelheid vervuiling
De wegenbelasting zou met deze plannen afhankelijk worden van het aantal kilometers dat iemand rijdt en van de uitstoot van een auto. De verkoop van nieuwe voertuigen die met fossiele brandstoffen worden aangedreven wordt ermee ontmoedigd en zou in 2025 helemaal moeten zijn gestopt. Daarnaast zouden er de komende jaren meer laadpalen moeten komen voor elektrische auto’s.
Milieudoelstellingen bereiken
De partijcommissies pleiten voor een overheid die de regie neemt bij het bereiken van de milieudoelstelling. Hierbij denken zij aan een fonds om duurzaam materiaalgebruik en energiebesparing te stimuleren, investeringen in windmolens op land en zee, geen import meer van gas, maar warmtevoorziening via rest- en aardwarmte in combinatie met warmteopslag, zonneboilers en isolatie.
Robert zegt
Kilometerheffing is een hele directe wijze van mobiliteitsheffing. Het is dan ook werkelijk zo dat ‘kilometervreters’ meer zullen betalen dan bijvoorbeeld een senior die uitsluitend een boodschapje doet met de auto. Er is met een kilometertarief ook een veel beter kostenvergelijk mogelijk met het openbaar vervoer als alternatief. Ik juich dit plan dan ook van harte toe in de hoop dat men hierdoor beter zal nadenken voordat gebruik wordt gemaakt van de auto.