De KNVB en PwC willen de onderlinge samenwerking intensiveren. Voetbal moet meer data driven worden. Dat is het doel van de intensievere samenwerking en het sponsoren van de KNV door PwC. De samenwerking is onderdeel van het verlengde sponsorcontract, tot en met het Europees Kampioenschap in 2020, dat beide partijen deze week hebben afgesloten. PwC sponsort deze zomer ook het vrouwenvoetbal van WEURO 2017 en is supporter van de Oranjeleeuwinnen.
Een voorbeeld van de zoektocht naar ´data driven voetbal´ is het door PwC in opdracht van de KNVB verrichtte onderzoek naar ‘de kracht van voetbal’. Data-analisten van PwC ontwikkelden een uniek meetinstrument. Voor het eerst werden zowel de financiële als niet-financiële waarden van voetbal verenigd in een rapportage en een sturingsinstrument dat betaald voetbalclubs helpt hun lokale waarde in kaart te brengen. Uit het onderzoek bleek dat de economische kracht vooral wordt gevoed door het betaald voetbal, terwijl de niet financiële waarden als bijvoorbeeld gezondheid en vorming vooral worden gegenereerd door het amateurvoetbal.
Sponsor sinds 1991
PwC is al sinds 1991 als sponsor aan de KNVB verbonden. Marc Diepstraten, lid van de raad van bestuur van PwC en verantwoordelijk voor de relatie met de KNVB: ‘In onze relatie met de KNVB willen wij de nadruk leggen op het vergroten van de maatschappelijke relevantie van het voetbal. In samenspraak met de KNVB worden projecten gestart waarbij wij ondersteuning gaan bieden op het gebied van business development, innovatie (big) data, digital en technologie.’
De KNVB ontving over boekjaar 2015/2016 ruim € 30 miljoen aan sponsorgelden en vergelijkbare inkomsten (businessclub, leveranciers en mediapartners). Daarvan gaat een € 2,9 miljoen naar de amateursport. De hoogte van het PwC-sponsorbedrag is niet bekend gemaakt.
Geef een reactie