Een startende MKB-ondernemer heeft het meest behoefte aan advies en begeleiding bij het maken van een goed doordacht businessplan. Dat concludeert MKB Servicedesk uit een online enquête, die ook uitwijst dat kleine bedrijven en de communicatiesector boekhouden als hun zwakke punt zien.
MKB Servicedesk vroeg een kleine duizend ondernemers online waar ze achteraf gezien veel meer over hadden moeten weten toen ze hun onderneming begonnen. Het maken van een goed ondernemingsplan scoort met 44% het hoogst. Andere veel genoemde aspecten zijn het werven van klanten (20%), kennis over financiering en het kiezen van de juiste rechtsvorm (allebei 10%). Volgens MKB Servicedesk zelf is een goed businessplan het meest bepalend voor de overlevingskansen, maar blijft het vaak bij een idee waar de ondernemer zelf enthousiast van wordt en dat niet verder wordt onderzocht.
Boekhouden niets voor reclamemensen
Wat belangrijk wordt gevonden, varieert per bedrijfsgrootte. Ondernemers met een eenmansbedrijf zeggen vaker wat meer over acquisitie geleerd te willen hebben. Bedrijven tot 10 medewerkers noemen boekhouden relatief vaak als onderwerp waar ze meer vanaf hadden willen weten. Boekhouden wordt ook door veel reclame- en communicatiebedrijven als zwak punt gezien. Zakelijke dienstverleners noemen dat juist significant minder vaak een zwakte.
De wens een beter ondernemingsplan gehad te hebben, komt vooral veel voor bij het MKB dat 26 tot 50 medewerkers telt. Qua sector is het vooral de financiële branche die denkt met een goed ondernemingsplan beter beslagen ten ijs te zijn gekomen.
Geef een reactie