KPMG Nederland heeft in het gebroken boekjaar 2016-2017 (tot en met september) de winst voor belasting stevig zien dalen: van € 67 miljoen in 2016 naar € 58 miljoen in 2017. De omzet is licht gestegen en bedroeg € 622 miljoen (in 2016: €608). Daarin is ook de omzet van Meijburg & Co opgenomen. De winst per partner bedroeg € 431.000 (in 2016: € 460.000). €
De accountants van KPMG zagen de audit-omzet licht dalen, van € 251 miljoen naar €247 miljoen. Zelf spreekt het bedrijf van ‘stabiel’. Tegenover de omzetdaling als geheel staat groei van de omzetpraktijk onder middelgrote bedrijven. Het marktaandeel in de AEX-fondsen is teruggelopen van 35% naar 25%. Volgens het bedrijf drukte ook de verplichte accountantsroulatie de resultaten door meer urenbesteding bij het in- en uit-rouleren van klanten. In combinatie met de extra investeringen in technologie en kwaliteit (meer uren per audit en voor interne kwaliteitscontroles en daarnaast 10% meer opleidingsuren) ligt het operationele resultaat daardoor lager dan vorig jaar.
Kengetallen KPMG
Omzet KPMG (zonder Meijburg & Co.)
Omzet audit € 247.250.000
Omzet advies € 203.494.000
Overig € 11.165.000
Totaal € 461.909.000
Omzet per fte (totaal) € 153.200 aantal fte’s 3015
Omzet per fte audit € 174.600 aantal fte’s 1416
Omzet per fte advies € 162.600 aantal fte’s 1208
Digitale producten
KPMG zegt fors te hebben geïnvesteerd om de adviesdiensten af te stemmen op de markt, waar veel vraag is naar digitale producten. Inmiddels heeft ruim de helft van de Nederlandse KPMG-ers binnen de Advisory-tak een technologie achtergrond. De omzet is gestegen waarbij het operationele resultaat gelijk is gebleven door investeringen in technologie. KPMG bestond in het boekjaar 2016/17 een eeuw. De bedrijfstop spreekt z’n vertrouwen uit in de toekomst. ‘Het in het afgelopen boekjaar afgeronde, 3-jaars investeringsprogramma van € 54 miljoen in mensen, kwaliteit en technologie werpt zijn vruchten af in termen van omzet en hogere waardering van KPMG door klanten en medewerkers’, laat de directie weten. De klanttevredenheid nam toe tot 92% (2016: 90%). Ook de medewerkers waren tevredener over hun werk; de ‘engagement score’ steeg naar 66% (2016: 64%). Het lukte beter talentvolle medewerkers vast te houden.
Het jaarverslag is te vinden op de website van KPMG.
Geef een reactie